onsdag 25 februari 2015

Säsongssammanfattning: Constantine, säsong 1

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Säsongssammanfattning eller seriesammanfattning - det är frågan. Den här serien hänger nämligen löst just nu och ingen vet om den får en andra säsong eller inte. Med tanke på den här säsongen stoppades efter 13 avsnitt ser det onekligen inte ljust ut.
Eftersom jag har fallit tämligen handlöst för den här serien så hoppas jag så klart på en fortsättning. Om inte annat så en liten avslutande en, så man får knyta ihop säcken runt det som just nu är olöst.

Serien "Constantine" är, precis som filmen med samma namn, baserad på serien Hellblazer. Den handlar om John Constantine som bekämpar demoner. Till sin hjälp har han vännen Chas som till synes är odödlig, den synska Zed som är på flykt från ett okänt förflutet och ängeln Manny som alltid dyker upp när John minst anar det.
En liten sammanfattning dårå - på första säsongen hoppas vi.

Bildkälla Screen rant

Favoritavsnitt: Jag tycker som sagt att den här serien har varit väldigt bra, och de flesta avsnitten har varit bra så det här blir inte lätt. Egentligen vill jag ha hela säsongen på den här listan. Jag gör ett försök...
1x04 "A fest of friends". En vän till John råkar släppa lös en väldigt hungrig demon och det enda sättet att stoppa demonen innebär ett stort offer.
1x07 "Blessed are the damned". Genom en av Zeds visioner hamnar hon och John i en liten stad där en präst plötsligt fått förmågan att hela. Frågan är bara om gåvan är god eller inte.
1x09 "The saint of last resorts: part 2". I ett försök att avvärja en attack frammanar John en demon som får besitta honom. Det blir dock svårt att fördriva demonen när John hamnar i ett mexikanskt fängelse.
1x11 "A whole world out there". Några universitetsstudenter lyckas hamna i en annan dimension där en mördare bestämmer verkligheten. När de börjar dö på mystiska sätt kallas John in av en gammal vän

Favoritkaraktär:  John Constantine. Tätt följd av Zed - mycket tätt.

Favoritpar: Inget! För det här är en serie som fokuserar på helt andra grejer. Som är mystiska och knasiga. Jag kan se tendenser till att något ska hända mellan John och Zed, men jag hoppas på inte där. Gillar deras lite syskongnabbiga vänskap så mycket att jag inte vill att den ska bli lovey dovey.

Bäst i säsongen: Jag gillade ganska så jättemycket när John lyssnade på Sex Pistols för att inte höra demonskivan i avsnitt 1x03 "The devils vinyl". Och sedan gillar jag överlag hur Matt Ryan porträtterar John Constantine. Lite lagom flippad sådär.


Värst i säsongen: Det värsta är ingenting som har hänt i serien, utan det värsta är att inte veta om det blir en fortsättning. Jag hoppas på det som sagt, men jag tänker inte hålla andan medan jag väntar. Senaste nytt på den fronten är att bolaget ska fatta ett beslut i maj. *håller tummarna*

Övriga kommentarer: Den här serien har lidit av sviktande tittarsiffror och jag hoppas innerligt att folk inte gav upp tittandet efter pilotavsnittet. För det var liksom sådär bra. Problemet där var att den kvinnliga motparten till John i det avsnittet, Liv, var ungefär lika spännande som en gråsten. Jag satt och häpnande över att Lucy Griffith var så fullkomligt usel i den rollen när hon ändå varit hyfsat bra som Eric Northmans syster Nora i "True blood". Tog hon ut hela sin talang där eller vad? Som tur är var Liv bara med i första avsnittet och från och med avsnitt två blev det mer spännande när Zed äntrade scenen. 
Så om ni tittat på piloten, och sedan gav upp - ge Constantine en chans till. Och skulle det inte bli en fortsättning så avslutas det inte alltför cliffhangerigt. Bara lite granna.