fredag 26 maj 2017

FredagsFilmen: Alien Covenant

Jag var på bio i lördags. Jo, det är sant! Jag, älskade maken och Chilipojken var nämligen och såg den av oss mycket efterlängtade filmen "Alien Covenant".

Bildkälla Geek exchange
Kolonisationsskeppet Covenant är på väg från Jorden till en planet på andra sidan galaxen där kolonisatörerna hoppas kunna skapa en ny värld. På vägen dit sker en olycka med skeppet och besättningen, försatt i kryosömn, väcks i förtid. De uppsnappar en signal från en planet som är mycket närmare än deras ursprungliga destinatio, och då den verkar vara ett dolt paradis bestämmer de sig för att utforska möjligheten att bygga sin koloni där.
Planeten är dock inte det paradis den vid en första anblick verkar vara, och besättningen försöker desperat fly därifrån.


Vad tyckte jag då? Jo, jag gillade en hel del faktiskt. Det fanns en del passager som jag tyckte var lite långtråkiga, men även de tillför mycket till berättelsen då de ger en bakgrund och motiv. Alla är nämligen inte så väldigt mysiga i den här filmen, och då menar jag inte bara diverse inkarnationer av monstret.
Filmen ger också en förklaring till varifrån de där varelserna har kommit, och hur de har utvecklats till de vi sett i Alien-filmerna förut.
Varning för jump-scares och mycket blod och slem. Precis som i övriga Alien. Jag ser fram emot nästa prequel, när den nu kommer.