tisdag 2 maj 2017

"Holes" av Louis Sachar

Lilla E hade som skoluppgift att läsa "Holes" av Louis Sachar. Och när hon läst ut den och hade några dagar på sig att lämna tillbaka boken till skolan tog jag tillfället i akt och läste den jag med. "Holes" har varit på min TBR-lista sedan jag såg filmen med Shia LaBouef och Sigourney Weaver för några år sedan.

Bildkälla Goodreads
Stanley Yelnats familj är förföljda av en förbannelse, sedan en förfader en gång svek ett löfte till en gammal dam. Stanley får sin del av förbannelsen när hans döms till ungdomsvård efter att ha stulit ett par skor. Han hamnar i Camp Green Lake. Här fanns det en gång en sjö, men den har torkat ut till ingenting efter 110 års torka.
Stanley och hans olycksbröder får varje dag i uppgift att gräva ett hål i den gamla sjöbottnen. Till synes för att "bilda karaktär" men Stanley får snart aningar om att det är något särskilt som eftersöks.

Det här är en bok skriven för unga läsare, så jag är absolut inte målgruppen här. Det märks en hel del. Det är väldigt lättläst med korta kapitel och ett berättarsätt som snabbt driver handlingen framåt. För mig tog det inte alls lång tid att läsa boken.
Storyn är egentligen två, eller tre beroende på hur man räknar, som knyts ihop väldigt bra. Förbannelserna som drabbat Stanleys familj och Green Lake är de röda trådarna i berättelsen. I grund och botten är det här en berättelse om vänskap, kärlek och att hålla sina löften. Och lök.

The reader is probably asking: Why would anyone go to Camp Green Lake?
Most campers weren't given a choice. Camp Green Lake is a camp for bad boys.
If you take a bad boy and make him dig a hole every day in the hot sun, it will turn him into a good boy.
That was what some poeple thought.
Stanley Yelnats was given a choice. The judge said, "You may go to jail,or you may go to Camp Green Lake."
Stanley was from a poor family. He had never been to camp before.