måndag 1 maj 2017

Måndagsmotivation, del 24/?

Jag är en sådan där person som tycker mycket om att meditera. Jag vet också att meditation inte riktigt funkar för alla. Alla har helt enkelt inte ron i kroppen att bara sitta ner en stund och andas. Vara här och nu. Det är inte lätt, och ibland fungerar det inte alls. (Det kan vara så att de som har svårast för det där med meditation ofta är de som skulle behöva det mest, men det kan vi ta en annan gång.)

Om man nu anser sig inte ha tid/ork/ro att göra en "riktig" meditation så har jag nyligen lärt mig en liten genväg man kan ta. 5-4-3-2-1.
Man behöver inte ens sitta med korslagda ben för att göra den här övningen, den är bara ett sätt att stanna upp och iaktta en stund. En liten mindfullness-övning att ta till. Kanske när man äter frukost, som jag ofta gör, när man väntar på bussen, direkt när man vaknar, innan man går och lägger sig. Whatever floats your boat.

Hur gör man då? Så här.
Man ska lägga märke till saker omkring sig/inom sig.

5 saker man ser.
4 saker man hör
3 saker man känner
2 saker man känner doften av
1 sak man känner smaken av.

Jag har fått det här tipset från YouTube-kanalen Pick up limes, där den ingår i ett gäng bra morgonrutiner. Jag har tagit till mig flera stycken av dem, och 5-4-3-2-1 är så himla fiffig att man kan göra den nästan närsomhelst om man vill det, inte bara på morgonen. Ibland flera gånger om dagen dessutom.


Önskar dig en trevlig vecka och en underbar maj! Personligen hoppas jag på lite mer värme och lite mindre snö och hagel.