fredag 12 maj 2017

What I eat in a day #14 - Balans

Jag känner mig lite ur balans just nu. Inte mentalt utan helt och hållet kroppsligt. Det kan ha att göra med pollen, för jag brukar känna av när naturen exploderar i grönska, men det kan också ha att göra med att jag sovit lite sämre och ätit lite sämre ett tag. Så jag försöker att återfå någon sorts balans i tillvaron.
Som ett led i detta bestämde jag mig för att dokumentera min matdag igen. Frukostbilden är dock från Instagram, eftersom jag bestämde mig för mitt fotoprojekt för dagen när frukosten redan låg i min mage.


Dagen innan hade vi varit och handlat och köpt gott bröd, så min frukost blev te, mackor, ägg och en banan som "efterrätt". Det är både levain och rågbröd. Surdegsbrödet fick sällskap av ost, salami och soltorkad tomat, rågbrödet är med dijonsenap, rostbiff och inlagd gurka. Eftersom jag alltid dricker Earl Grey ur Q-muggen så vet jag vilket te jag drack också.


Jag var morgonpigg den här dagen och åt min frukost tidigt. Alltså började det kurra i magen när klockan kändes för tidigt för lunch, så jag tog ett förmiddgasmellis istället. Det tillhör ovanligheterna. En kopp te och min egen variant på trailmix: paranötter, valnötter, tranbär och chokladknappar.


Och eftersom jag åt förmiddagsmellis var jag inte superhungrig till lunchdags. Då passade det utmärkt med favoritlunchen fräst grönkål med stekt ägg och sriracha. En skiva rostad levain fick komplettera.


Vi har precis skaffat en ny Nespresso-maskin, då vår förra pajade efter lång och trogen tjänst. Jag kände att jag var tvungen att testa den och gjorde mig en kaffe latte, mjölkskummaren kom väl till pass och den är inte med på bild för den står i diskstället och torkar vid fototillfället.
Till kaffet åt jag två nybakade kokoskakor. Gjorda på tvenne ingredienser....


Mer mumsigt blev det till kvällsmat. Älskade maken och jag panerade fisk i panko och cornflakes. Till det sallad, potatismos och världens godaste tartarsås.


Kvällssnacks - popcorn. Som faktiskt är ett fullkorn! Så det så.