måndag 10 juli 2017

"Bond om Bond" av Roger Moore

När man har varit borta från datorn större delen av en vecka, är det extra trevligt när man slår på den och möts av nyheten att Daniel Craig står i begrepp att skriva på för rollen som James Bond för en femte film, den 25:e i ordningen. Jippi!
För att fira det inleder jag denna vecka, som kommer ha böcker som tema, med att skriva om en bok som utgavs till 50-årsjubileet för Bond-filmerna. Den kompletta titeln på boken är "Bond om Bond. Den kompletta guiden till 50 år av Bondfilmer" av Roger Moore med Gareth Owen.

Bildkälla Goodreads
Den här boken skrevs alltså innan "Skyfall" hade haft premiär 2012, och rör således mest filmerna som kom dessförinnan. Att den nu är skriven i samarbete med Roger Moore, Bond nummer tre, betyder även att fokus ligger främst på hans filmer, men även de som kom innan han iklädde sig Bonds smoking. Ska man hårdra det så handlar den allra allra mest om Bond på 70- och 80-talet. För övrigt de filmer som Roger Moore lite ödmjukt tycker är bäst. Han fördrar tydligen slapstickhumorn och mer rullande mellan lakan sippandes champagne och mindre pang-pang och explosioner. Hans och mina gillanden skiljer sig åt en del.

Så värst komplett, som titeln antyder, tycker jag inte heller att boken är. Den är mer en coffee table-bok med fina bilder och lite putslustig text. Ingenting som är värst djuplodande alls. Jag hade hoppats på mer minnen från filminspelningar och roliga och oroliga anekdoter från bakom scenen, men det jag fick var mest lite glättigt och sådant man redan visste om - i varje fall om man gillar Bond lite mer än gemene man.
Boken känns lite putslustig emellanåt, och väldigt mycket som Roger Moore och hur han porträtterade Bond. Alltid med ett roligt skämt i rockärmen för att sätta fingret på hur förträfflig han/Bond är.

Det blev inget högt betyg den här gången, min första förtjusning till trots - 3/5 bara. Boken lånades av en av älskade makens kollegor, för han tyckte det var onödigt att skaffade den själv. Kul att ha läst den dock, men absolut inte nödvändig att ha i bokhyllan om man inte är tokförtjust i Bond. Jag skulle kunna tänka mig den för just den saken skull, och för bilderna. Önskar bara att det var fler bilder på Daniel Craig...