måndag 3 juli 2017

Måndagsmotivation, del 26/?

Halva året har redan gått. Tänk att det kan kännas som att tiden flyger så fort fram ibland.
Ett halvår är även en bra tid att blicka bakåt lite och se hur det egentligen gått med de där målen man satte upp vid årsskiftet, och det är vad jag tänker göra idag. Ett slags "Måndagsmotivation, del 16/? revisited", skulle man kanske kunna kalla det.


  • Jag behöver bli av med min mage. Det här har inte funkat alls för mig. Tvärtom tycker jag kanske att den har blivit ännu lite större, till mitt stora förtret. Så har jag kanske inte direkt lagt på något extra krut för att minska på den heller. Lite skärpning från min sida vore alltså önskvärt.
    Den stora anledningen till att jag vill att magen ska bli mindre är att det tyvärr florerar en del så kallade välfärdssjukdomar i min familj, som diabetes typ 2 och högt blodtryck. Sådana där som har en tendens att visa upp sitt vidriga nylle som en följd av just övervikt och framför allt då bukfetma - som är det jag har.
  • Jag ska bli bättre på att tolka min kropps signaler. Stretcha har jag fortfarande varit utomordentligt kass på, synd nog. Dansa i köket gör jag desto mer. Och jag har blivit bättre på att lyssna inåt och känna in. Kan ha att göra med att jag blivit bättre på att meditera regelbundet. 
  • Jag får bry mig om mitt utseende. Ja absolut. Och det har jag gjort. Tycker jag har fått in ganska fina hudvårdsrutiner till och med, även om jag kan slöa till med ögonbrynen mellan varven. Sminkar mig gör jag dock fortfarande väldigt sällan, men det är mest för att jag inte riktigt haft lust att sminka mig. Och då låter jag bli. Se punkt två.
  • Mer egentid med älskade maken. Det är nog ungefär som vanligt där. Å andra sidan märker vi av att barnen börjar bli större och vill göra saker på egen hand, så ganska ofta sitter vi där alldeles själva på kvällarna. Vardagsfrukostarna har blivit vår lilla stund, och vi sitter gärna och pratar med varandra eller sitter tillsammans och läser en varsin bok. Det finns en sådan ro att vila i varandras närhet.
  • Mer bio. Jo men det vet vi ju redan att det gått käpprätt åt håvete. Det börjar anas en ljusning i mitt mål om minst ett biobesök i månaden dock, så vi får se om andra halvan av året kan bli bättre. *håller tummarna*
  • Äta mer vegetarisk mat. Det gör vi. Minst två middagar i veckan var målet. Ibland har det bara blivit en, vissa andra veckor så många som fyra, så det känns som att snittet av vegetariska middagar har varit betydligt bättre än tidigare. Jag äter dessutom vegetariskt nästan alla frukostar och större delen av mina luncher. Så här tycker jag att vi har lyckats med bravur. Önskar bara att vissa i familjen kunde sluta tycka att bönor är äckligt, för jag vill ha mer rätter med bönor på min tallrik.
  • Läsa minst 35 böcker. Nu är ju inte året slut, men delar man upp de där 35 böckerna i två så blir det 17,5. Och eftersom jag redan har läst 26 böcker av de där målsatta 35, så är jag på mycket god väg.
  • Fler datorfria dagar. Lovar att bli ännu bättre på det. Så minst en dag i veckan ska från och med nu bli datorfria. Det betyder att jag tänker ha lördagsstängt från och med nu. #thebliss
Hur har det gått med dina egna mål? Jag gissar på ups and downs, för det är så livet är.