tisdag 11 juli 2017

Mid Year Book Freak Out

Jag har redan lovat boktema den här veckan, och det är ett löfte jag tänker hålla. Boktema är ju inte bara att man skriver om en specifik bok, utan man kan slå ihop sin kärlek till böcker med sin kärlek till listor och göra en Mid Year Freak Out också.
Jag har sett Mid Year Freak Out lite här och där, och bestämde mig alltså för att göra en jag också. Kort och gott betyder det att man "freakar ut" över de böcker man hunnit läsa sedan årsskiftet. Och man ska göra det i listform där man svarar på lite olika frågor. Så klart. Here goes!



Bästa bok hittills under 2017?
"En halv gul sol" av Chimamanda Ngozi Adichie. Det här är en sådan där bok som känns ända in i märgen och som kräver en del tankekraft både under och efter läsning. Fantastisk. Har du inte redan läst den så rekommenderar jag den verkligen.

Bästa uppföljare hittills?
Jag har ju läst en serie i år som riktigt på riktigt varit otroligt bra. Och den andra boken i den serien var faktiskt en av de bästa. "The dream thieves" av Maggie Stiefvater således. 

Bildkälla Goodreads
Ny utgivning du inte hunnit läsa än, men som du verkligen vill läsa?
Oj. Jag har rätt så dålig koll på vad som blivit utgivet årets första halva faktiskt. Men en bok som jag blivit nyfiken på är "Strange the dreamer" av Laini Taylor. Den ligger på min milslånga önskelista på AdLibris i varje fall.

Ny utgivning du ser mest fram emot under andra halvan av 2017?
Maggie Stiefvater kommer ut med boken "All the crooked saints" i september. Den ser jag extremt mycket fram emot.

Största besvikelsen?
Jag är störtbesviken på hur Sookie Stackhouse-serien slutade. Dåligt förvaltat av en sådan underbart uppbyggd värld. Det blev mest skräp av alltihop, och Sookie slutade upp med helt fel karl. Suck, suck, suckelisuck.

Största överraskningen?
Hela slutet på boken "Vilette" av Charlotte Brontë som ställde allt på ända och gjorde att boken inte alls slutade så som man trodde. Det blev liksom en helt annan bok av den, bara på grund av den där allra sista sidan. Surprise!

Ny favoritförfattare?
Det har jag nog inte hittat någon. Jag skulle däremot kunna tänka mig att läsa fler böcker av Ruth Ozeki och Chimamanda Ngozi Adichie. Om det räknas som att de har blivit favoritförfattare då, så kör vi på det.

Senaste litterära förälskelse?
Jag har inte hittat någon swoon-worthy som Mr. Darcy direkt. Passar på denna.

Senaste favoritkaraktär?
Här blir det lättare. Mitt hjärta klappar lite extra för Ronan i Raven Boys-serien av Maggie Stiefvater. Jag är så himla glad att hon planerar att skriva en trilogi med honom som centralgestalt.

En bok som fick dig att gråta?
Alltså - jag är ju superblödig och gråter väldigt ofta till böcker. Men jag tänker särskilt på när jag läste en passage i "En saga om tidens väsen" av Ruth Ozeki, där jag var tvungen att lägga ifrån mig boken en stund och gråta färdigt ett tag.

En bok som gjorde dig glad?
"Sjunde juli" av Jill McCorkle. Det är en bok jag haft i min ägo superlänge och som jag läste om för jag vet inte vilken gång i ordningen. Den gör mig alltid glad.

Vackraste bokomslaget hittills?
"Vilette" av Charlotte Brontë. Väldigt vackert omslag. Fast man ska ju inte döma boken efter dess omslag.

Bildkälla Goodreads
Vilka böcker behöver du läsa innan året är slut?
Jag behöver egentligen inte läsa några böcker alls, förutom bokcirkelböckerna. Men jag vill läsa ett gäng. Först på tur är "Ett litet liv" av Hanya Yanagihara. Jag väljer dock att läsa den på engelska, eftersom omslaget på den svenska utgåvan är en aning ångestframkallande. Och så ska jag visst ge mig i kast med "Anna Karenina" av Leo Tolstoj. Wish me luck.