tisdag 25 juli 2017

Open Art 2017, del 1?

Jag sätter ett frågetecken där, för jag är inte säker på att jag kommer ta mig upp på stan för att se andra halvan av Open Art.
För er som inte vet så kan jag berätta att Open Art är en biannual utställning som är utspridd i hela centrala Örebro. Många konstverk brukar befinna sig kring eller i Svartån.
Älskade maken och jag tog en tur upp på stan igår för att begrunda konstverken, och vi höll oss på den norra änden av centrala Örebro, samt tog avstickare in på Örebro Konsthall, Länsmuseet och konstcentralen på Norr. Sedan pallade inte mina fötter mer, så allting söder om Slottet får bli en annan dag. Hoppas jag.

Vi tog inte foton på allt vi såg, men en del bilder kommer här.




Ett av de mer omtalade konstverken har i år varit de här stolarna som står på Järntorget. Drygt 6000 donerade stolar är det visst som står i en torrlagd fontän. Torrlagd på grund av vattenbrist i Örebro, något som uppmärksammats i flera av konstverken.



Olaigatan har utanför Örebro Konsthall har stängts av för trafik och målats blå. Och där hittade jag den här snajsiga kameleonten med en väldigt spiralig svans.


Ett litet hus kanske? Är en del av ett projekt där konstnären gått runt med huset och övernattat i det lite här och var och sedan dokumenterat det. Väldigt spännande projekt.



Med det mycket passande namnet "Downward spiral". Man kan få sitta på kanten och titta ner i den, men det är inte en vattenrutchbana.


Jag gillade den här trassliga grejen. Tyvärr minns jag inte vad den heter, men den är belägen vid Slottet.


En stackare som satt och pimplade i täckjacka ute på ån. I bakgrunden syns en lycklig gul grej och i Slottsparken finns även ett träd som man bör lyssna på.


Inne på Länsmuseet föll jag rätt så handlöst för de två rummen som var inklädda i rött garn och papper. När man kommer på sig själv med att le vet man att man träffat på något speciellt. Jag har en förkärlek för konstverk man kan gå in i och uppleva från olika platser inom det.

Inne på museet kan man även se mer konst av utställarna som har sin konst utomhus, information om deltagande konstnärer och tanken bakom flera av konstverken. För dig som vill veta lite mer.


Så kan det gå! En Sputnik har visst kraschlandat på en Audi. Som en kommentar om allt rymdskrot som vi lämnat i omloppsbana kring Jorden antar jag. Vi är bra på att skräpa ner, vi människor. Överallt.


Ännu ett sådant där konstverk att gå in i, den här gången skapat av blommor. Det doftade ganska så fantastiskt, kan jag lova.

Om du har vägarna förbi Örebro  så är det värt att stopp för att kolla in konsten i Open Art. Utställningen pågår till mitten av september och allt är kostnadsfritt. Utom att parkera bilen...