torsdag 3 september 2020

Augustis bokhög

En av många saker jag har fått från min pappa är kärleken till att läsa. Mamma läser också, men de flesta av mina läsminnen har jag med pappa. Trippar till biblioteket, både det lokala och det stora inne i stan. Jag minns att det var han som för första gången satte en Hemingway i min hand (tycker fortfarande inte om) och också den första Stephen King-boken (en kärlek som består). Han läste mycket i många olika genres och det är en vana som smittat av sig på mig. Att öppna en bok är att öppna en värld. Tack pappa för den gåvan.

I augusti hann jag läsa 10 böcker (eller 9 3/4 gällande "Steglitsan") vilket är ett rekord. Jag hade ett läsflyt utan dess like, även om det var ett par dagar där då jag inte kunde läsa alls. Det flyter fortfarande på ganska bra, men jag tror inte jag slår nytt rekord i september.
Augustis alla böcker presenteras här, som vanligt i ordningen uppifrån och ner.


"Blood of elves" av Andrzej Sapkowski är den första boken i Witcher-serien, som har två prequels som jag kanske borde ha läst först... Lite som att läsa en novellsamling. Sammanhängande kapitel, men ändå skilda från varandra. Saknade böcker i serien är snart på väg hem till detta hus. Betyg 3/5.

"Den tysta patienten" av Alex Michaelides. Lite thriller hann jag med också, här en debutroman med många twister. Spännande och lättläst, men jag känner igen det från annat. Betyget blev ändå 3,5/5.

"Allt eller inget" av Simona Ahrnstedt är den av hennes böcker i modern tid jag har tyckt bäst om hittills. Här hamnar vi i reklambranschen. Mycket kroppspositivism på ett finkänsligt sätt. Betyget blev 4/5.

"Den magiska stenen" av Kevin Crossley-Holland är första delen i en trilogi som utspelar sig i England under medeltiden, men som även tar in mycket av berättelserna om Arthur och hans riddare kring runda bordet. Lite rörig emellanåt. Jag gav den betyget 2,5/5.

"Get a life, Chloe Brown" av Talia Hibbert är en romance med tema av fiender till vänner till älskare. Jag gillade den, men kände att det stundtals grova språket blev lite för mycket för mig. Betyget fick ändå bli 3,5/5.

"Pow wow" av Tommy Orange var mitt val till Plejadernas senaste bokcirkelträff. En episodisk bok som hade vunnit på att skala ner persongalleriet något. Den hade ändå något att säga. Medelbetyget från Plejaderna blev 2,5/5, mitt personliga betyg var 4/5.

"Kafka på stranden" av Haruki Murakami var en omläsning för mig och jag valde att låta den behålla sitt betyg på 5/5. Jag kände kanske att jag inte tycket riktigt lika bra om den den här gången, men den har ändå något visst. Ett lysande exempel på magisk realism, som lämnar måna frågor obesvarade.

"Dotterns berättelse" av Armando Lucas Correa kämpade i motvind redan från början då den utspelar sig under andra världskriget, en era jag är väldigt trött på att läsa om. Så klart en sorglig berättelse, men samtidigt lite rörig och skummade bara lite på ytan. Betyget blev trots det 3/5.

"Geografins makt" av Tim Marshall var min månadsläsning för augusti. En mycket intressant bok om geopolitik som förklarar både historiska och nutidspolitiska skeenden i världen genom geografi. Vissa bitar kunde kännas lite daterade, då politik verkligen kan vara färskvara emellanåt. Jag gav den betyget 3/5.

"Steglitsan" av Donna Tartt är alltså boken jag nästan hann läsa ut i augusti. Jag väljer dock att räkna in den här, för det mesta blev läst då och jag hade hunnit läsa ut den augusti om jag inte hade haft de där oläsbara dagarna när pappa dog. Känns också sådär att läsa en bok med så mycket död i sig, när min egen pappa avlider mitt i läsningen av boken. Lite väl långrandig då och så, men hon kan det här med att skriva och att bygga en berättelse - det märks. Betyget blev 3,5/5.