onsdag 7 juli 2021

Wishlist Wednesday - Böcker!

Att jag älskar böcker är ju absolut ingen hemlighet. Jag älskar att läsa dem, först och främst, men jag älskar även att ha dem. Ställa dem fint, arrangera, bläddra tillbaka, ta ner från hyllan och klappa lite på ibland.  Så kanske det blir när en äntligen fått sitt bibliotek (även om jag skulle vilja en hylla till - minst). Det är fint att ha böckerna på display. Men vissa böcker jag har i hyllan just nu kanske ser lite väl sorgliga ut, och jag skulle kanske önska att jag hade dem i finare utgåvor, eller inbundna, eller i nyöversättning i vissa fall. Som de här.

Bildkälla Adlibris

"Cloud Atlas" av David Mitchell är en av mina favoritböcker, men den pocket jag har med den är hyfsat sliten vid det här laget. Dels för att jag har läst om den några gånger, men också för att jag ofta bläddrar i den och läser om de där extra fina bitarna (som slutet! ack ja). Här skulle jag gärna vilja ha en inbunden version av boken. Inte för att jag någonsin kommer släppa ifrån mig min movie tie-in pocket, utan för att komplettera lite i bokhyllan. Säger vi.


Bildkälla Adlibris

En av mina mest omlästa böcker är "Rötter" av Alex Haley. En berättelse om en amerikansk familj, från anfadern Kunta Kinte som föddes 1750 i Västafrika till författaren själv, sex generationer senare. Baserad på muntlig tradition i Haleys familj.
Jag har den här på pocket på svenska, och kanske går den att få tag på begagnad på mitt modersmål i en inbunden variant. Här skulle jag dock gärna vilja ägna mig åt lite wishful thinking och hoppas på en nyutgivning på svenska. Jag är också intresserad av att läsa den på originalspråket engelska, om det kniper.


Bildkälla Adlibris

Om det inte vore för att "The art, science & application of Kundalini Yoga" av Nirvair Singh Kalsa vore så förbonkat dyr, så skulle jag redan ha den. Men det är något med att punga ut med över 600 kronor för en pocket (!) som gör att jag inte slagit till, fastän att den funnits på min önskelista i flera år nu. HAde den varit inbunden hade jag förstått priset på ett annat sätt.

Bildkälla Adlibris

Jo, jag har så klart redan Harry Potter-serien i sin helhet. På engelska dessutom. Men har jag den illustrerade utgåvan? En endaste liten bok? Nej, jag har ju inte det. Men jag vill gärna det. 


Bildkälla Adlibris

En annan serie jag har i sin helhet är Stephen Kings "The dark tower". JAg har den till och med både på engelska och svenska. På svenska har jag den inbunden i jättefina böcker med illustrationer, men på engelska är det pocket i varierande utgåvor, och det är en sådan där grej jag gärna skulle vilja rätta till. Särskilt den första boken, "The gunslinger", som King faktiskt skrev om så att den passade bättre in i resten av Dark Tower-serien, vill jag ha en ny av, för jag har bara originalversionen. Som förvisso är bra, men den omskrivna boken är bättre. Helst av allt vill jag ha dem inbundna, men går inte det att ordna går det bra med pocket också, bara de är i samma version/storlek.
Och jag har faktiskt inte den åttonde boken, som är en kompanjonbok till seriens sju böcker, på svenska, så en del av mig vill gärna ha "Vinden genom nyckelhålet" också.

Bildkälla Amazon

Jane Austen är en stor favorit för mig, och jag vill innerligt gärna ha hennes böcker samlade i en vacker serie. Som Penguins textilinbundna, som kan fås i en snajsig box till och med. Då så klart på engelska, så det vore kul om jag kunde hitta lika snygga utgåvor även på svenska. Men det kan jag inte. Modernista brukar vara duktiga på omslag, men Jane Austen känner jag att de misslyckats lite med. Förutom "Förnuft och känsla" tycker jag nämligen att de är rätt så fula, så jag har inte bemödat mig. Så där vore det kul med en fin svensk version, och så gärna Anne Brontë på svenska, nu när jag ändå önskar mig.