tisdag 27 juli 2021

Veckans vego: Pasta med ugnsrostad tomat

Ibland är den enklaste av rätter också den godaste. Så är fallet med de här ugnsrostade tomaterna som kan serveras till ungefär allt, men som blir en hel måltid tillsammans med pasta. Annars är de goda på/till bröd, som en del av en ljummen sallad eller i en så kallad bowl av valfritt slag.


Ugnsrostade tomater med pasta

500 g små tomater
1 liten lök
olivolja
salt, peppar
valfri örtkrydda

Sätt ugnen på 225℃. Skölj tomaterna, dela dem om de är stora. (Det funkar bra med vanliga stora tomater också, då brukar jag skiva dem.) Skala och skiva löken tunt.
Blanda tomater och lök med en skvätt olivolja, salt och peppar och valfri örtkrydda i en ugnssäker form. En av mina favoritkombinationer att krydda med är att mortla rosmarin och timjan. Använder du färska örtkryddor som är mjuka, så tillsätt dem först när tomaterna kommer ut ut ugnen så att de inte blir brända.
Sätt in tomaterna i varm ugn, 15-20 minuter (eller mer) tills de fått rejält med färg och släppt ifrån sig vätska.
Under tiden brukar jag koka pastan, och här rekommenderar jag en kort pasta.
Servera med grönsaker och kanske lite fetaost som här, eller riv över parmesan. Eller varför inte både ock? En klick pesto skulle säkert inte heller sitt fel till.

Det här är en sådan rätt som kan varieras i det oändliga (nästan) beroende på hur du väljer att krydda dem. Chili till exempel, om du vill ha lite hetta. 
Hela vitlöksklyftor som får rosta med är gott, men var ingenting jag hade med just den här gången. Löken kan hoppas över eller plussas på som du vill. Personligen älskar jag schalottenlök till just den här rätten, men om det inte finns hemma funkar det med vilken löksort som helst.

(För ickevegetarianer kan den även kombineras med knaperstekt bacon eller lite kyckling. Som Chilipojken fick med sig resterna i en lunchlåda dagen därpå.)