fredag 2 juli 2021

Mid-year book freakout 2021

Det är femte året jag skriver ett inlägg om de böcker jag har läst under årets första halva. Hittills i år har jag läst ut 41 böcker, och ligger väldigt bra till för att nå årets mål om 60 böcker. Jag skulle till och med hinna ha en lässvacka och ändå nå det, då Goodreads tycker att ligger 12 böcker före för att nå målet, vilket blir ungefär två månader.
Årets mellanårsfreak av det litterära formatet ser ut som så här.



Bästa bok hittills under 2021?

Den första boken som trillade in i huvudet här är "The starless sea" av Erin Morgenstern, så då kör vi väl på den. 

Bästa uppföljare hittills under 2021?
Ingen blir väl förvånad över att jag tycker "Mister Impossible" av Maggie Stiefvater på den här punkten. Årets mest efterlängtade bok, och del två i Dreamer-trilogin.

Ny utgivning som du inte hunnit läsa än, men som du verkligen vill läsa?
"One last stop" av Casey McQuiston. För att jag älskade hens bok "Red, white and royal blue" så mycket.

Ny utgivning du ser mest fram emot under andra halvan av 2021?
"Any way the wind blows" av Rainbow Rowell. Finalboken i Simon Snow-trilogin som kommer ut vilken dag som helst nu.



Största besvikelse?
"Queenie" av Candice Carty-Williams. När en tror en ska få läsa feelgood och det är feelbad. Tråkigt nog den bok jag hade valt att läsas av Plejaderna, och ingen av oss tyckte om den.

Största överraskningen?
Får väl bli att jag hade så himla fel om genren på "Queenie" och att vi alla blev besvikna av det. Hade jag tyckt bättre om den om jag vetat vad den egentligen handlade om? Troligen.

Ny favoritförfattare?
Jag är nyfiken på andra böcker än "Hamnet" skrivna av Maggie O'Farrell, men inte mer än så.

Senaste litterära förälskelse?
Får passa på den, för jag har ingen. 




Senaste favoritkaraktär?
Blev rätt så förtjust i Sarah Fisher från Ambrose Parrys "Där inget vissnar mera".

En bok som fick dig att gråta?
Faktiskt ingen. Men "Hamnet" var ju väldigt sorglig, även om jag inte grät.

En bok som gjorde dig glad?
"Det här kommer göra ont" av Adam Kay. Skrattet fastnar förvisso i halsen, men stundtals var den bra dråplig.

Vackraste bokomslaget hittills?
Jag var inte så förtjust i boken, men omslaget på "The strange and beautiful sorrows of Ava Lavender" av Leslye Walton är fint i varje fall. Så pass fint att jag inte vill skiljas från den. 


Vilka böcker behöver du läsa innan året är slut?
Som alltid de vi väljer i Plejaderna, men annars har jag inga läsmål (eller lästvång) i år heller. De i tbr-högen bara. Som ständigt växer...