fredag 17 december 2021

Bullet journal för 2022

Bara några veckor kvar på det här (piss)året, och således dags för mig att fundera på det här med nästa års bullet journal. Nog för att jag har funderat på sedan oktober, men ändå.  
Klantiga jag köpte två olika bullet journals och drabbades så klart av belutsproblem över vilken av dem jag skulle välja. Ljust orange, som var den jag bestämde mig för ända tills jag fick syn på den salviagröna och köpte den också. Dumt av mig. Det slutade med att jag bad Chilipojken välja åt mig, och sedan satte jag igång med sidorna för 2022, som kommer bli mitt femte år med en bullet journal.



Som synes valde han den orangea - så klart. Eller "rising sun" som färgen heter. Annars är det en Leuchtturm1917 med prickade sidor precis som vanligt. Jag funderade på ett annat märke ganska länge, med tjockare ark som inte blöder igenom eller ghostar lika mycket, men jag bestämde mig till slut för en Leuchtturm för att den har så pass många sidor. De flesta andra hade 160 sidor mot en Leuchtturms 250, och även om jag aldrig har lyckats fylla en bujo hela vägen, så brukar det gå åt fler än 200 sidor. Och jag vill ha alla mina kalendrar årsvis i en enda bok, och inte behöva byta mitt i året.
Pennorna jag använde var en orange fineliner från ett pack med många färger som jag köpt från Adlibris. Två Tombow Dual brush pen, i färgerna 912 Pale cherry och 990 Light sand. Dessutom mitt pack med Sakura Pigma micron fineliners i olika tjocklekar.



Vi börjar året med en årsöversikt. Förutom att jag klantade mig och använde fel färg när jag skulle göra min månadsrad - när jag kommit till oktober! - så blev det ganska så lyckat i år. Funderar på om jag ska göra en årsöversikt för 2023 i slutet av boken. Jag har saknat det då och då så här i slutet på året.
Jag dekorerar inte mina inledningssidor, helt enkelt för att jag inte har lust. Möjligheten finns ju att klottra sedan, om jag får lust. Men jag gillar att det ser lite minimalistiskt ut.



Jag har funderat på om jag kanske var lite snål med utrymmet i min framtidslogg den här gången. Det kommer visa sig allteftersom året lider. 
Här finns alltså plats för att skriva in sådant som dyker upp i framtiden, och framtiden är i det här fallet innan jag har hunnit göra i ordning mina bullet journal-sidor för det datum jag bokar in något på. 
Vad som inte syns på bild är att jag har en sida för 2023 efter min framtidslogg, där jag kan skriva in planer för nästkommande år, om det så är datum att hålla reda på, eller bara planer för hur jag ska lägga upp det årets bujo.



Nu kommer de roligaste sidorna - för mig. Under året kommer de här sidorna förhoppningsvis bli fyllda med allt möjligt roligt.
Vi börjar med en sida för Plejaderna, som ni säkert vet vid det här laget att min bokcirkel kallar sig. Plats för planerade träffar och diverse andra anteckningar. Betyg och sådant har jag i en särskilt bok, så det behöver jag inte göra plats för här.
Eftersom jag trivs med min månadsvisa bokläsning kommer jag fortsätta med den, och då kan det vara bra att ha en plats att planera in läsningen på, om jag kommer på en bra bok att läsa långt innan det är dags att börja läsa. 



Ger min tbr två sidor nästa år också, även om lästakten inte var den samma i år som året innan. Jag skriver upp de böcker jag har väntar i tbr-högen vid en av cirklarna, och när den boken är utläst målar jag i cirkeln med en piffig färg, ofta hämtad från bokens omslag.



Också filmerna får två uppslag 2022. Kommer rita upp följande sidor allteftersom jag behöver dem. 
Datum jag såg filmen, vilken film det var och så ett betyg. Räcker fint så.



Fråga mig inte varför jag skrev på engelska här, och inte svenska "tv-serier". Jag har ingen aning och undrar själv vad det var som hände i hjärnkontoret just där och då.
Här räcker det med ett uppslag. Jag brukar skriva upp serien i fråga och sedan göra en ring för varje avsnitt som jag fyller i när jag sett det avsnittet. Ibland planerar jag en tittning i förväg, men ofta blir det uppskrivet när jag väl börjar titta. 


Slutligen ett uppslag med penntest av mina Towbow dual brush. Himla praktiskt när jag blir sugen på att köpa fler, så jag inte råkar köpa dubbletter (igen). På vissa ställen ser det ut som att det är luckor, och det är där som de där väldigt ljusa färgerna står uppskrivna. De där som ger en aning av en färg, men inte direkt funkar att skriva något med, som behöver synas.

Alldeles snart kommer jag visa upp hur januari kommer se ut, jag skulle gissa nästa vecka någon gång. Ska bara bestämma mig för hur det ska bli först, vilket tema jag ska ha. Få kanske be Chilipojken om hjälp igen, januari är ju trots allt hans födelsedagsmånad. Tänka sig att mammas lille pojk blir 21 om bara några veckor! Tempus fugit.