onsdag 29 december 2021

Backspegel 2021

Min traditionsenliga återblick på året som varit kommer här. Ett år som inte blev alls vad jag hoppades på, på väldigt många plan. Jag känner att 2021 är ett förlorat år, ett år av förlust och sorg. Jag hoppas på en vändning för år 2022, men med tanke på vilket år det här har varit så vågar jag knappast hoppas allt för mycket. 

Men, ännu har 2021 några dagar kvar, och det här är mitt år i år sett i backspegeln.

Någon jag förlorade 2021. Älskade lille katt.

Gjorde du något du aldrig gjort förut?
Jag tror inte det. För ett år som känns som att det innehållit så mycket, så känns det samtidigt ganska händelsefattigt. 

Vilken var den bästa filmen?
"No time to die". Kanske allra mest för att jag såg den på bio.

Är det något du saknade 2021 som du vill ha 2022?
Lite mindre stressfaktorer. Känner mig väldigt trött och sliten just nu.

Vilket datum kommer du alltid att minnas?
13 augusti. Det är svårt att glömma att sitta där vid någons dödsbädd. Att veta att det är den allra sista gången du ser en människa. Att veta att det är sista gången du säger "hej då" till någon. Min bror dog några timmar senare, men då hade det hunnit bli 14 augusti.

Vad är det bästa som har hänt dig under året som gått?
Att fylla 50. Mina tio år som 40-någonting har varit ganska besvärliga, så jag hoppas på ett bättre decennium den här gången. Ingen ålderskris alltså. Än.



Vilket var ditt största misstag?
Egentligen inget jag kunde rå över, men jag önskar att vi hade försökt få veterinärtid tidigare. Kanske hade det gått att rädda Cullen då, kanske inte. Och att det råder skriande brist på veterinärtider i Sverige just nu, ligger knappast på mig. Men ändå. Saknar min katt.

Vilket var ditt bästa köp?
Den nya värmepannan. Tråkigt men nödvändigt.

Vad spenderade du mest pengar på?
Böcker. Förutom värmepannan då, för den var svindyr. Men den betalde jag knappast alldeles själv.

Vad gjorde dig riktigt glad?
Att se mina barn lyckas med olika saker. 

Mådde du bättre eller sämre 2021 än vad du gjort tidigare år?
Så mycket sämre. Har fortfarande huvudet över vattenytan dock. Än så länge är det ingen större fara för den mentala hälsan.

Vad var det bästa på tv?
"Squid game", "Killing Eve", "Queens gambit" och "The Alienist".

Finns det något du önskar att du lagt ner mer tid på?
Nej.

Finns det något du önskar att du lagt ner mindre tid på?
Fastna i mobilen. Har börjat med mobilfria dagar lite då och då, och de dagarna får jag alltid jättemycket gjort. Undrar vad det kan bero på... (Skojar bara. Undrar inte alls.)

Det vackraste lacket under 2021?
Calcifer från Pahlish.


Vilken var den bästa boken 2021?
Roman: "The starless sea" av Erin Morgenstern. Faktabok: "Fånga och döda" av Ronan Farrow.

Önskade du dig något som du fick?
En Yaower. 

Önskade du dig något som du inte fick?
Ett slut i sikte på pandemin.

Vilka var de bästa människorna du träffade?
De jag träffade. Det vill säga familjen och de kära vännerna.

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Mjuk, avslappnad och gärna i färg.

Vad fick dig att må bra?
Yoga, meditation, vilodagar, rutiner.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Att ta en fika med? Keanu Reeves och Dwayne "The Rock" Johnson. Och så verkar Celeste Barber vara en synnerligen rolig person också.

Bildkälla Stuff

Vilken var årets bästa låt?
Ingen aning. Lyssnar dåligt på musik, särskilt ny. Så säkert någon gammal goding.

Vem saknade du?
Pappa och brorsan. Inte för att jag träffade min bror jätteofta, men nu när han är borta känns det som ett hål inom mig.

Vilken var din bästa månad?
April. Fira mammas 80-årsdag var fina grejer det.

Finns det något du kunnat göra bättre?
Det finns det säkert, men jag vet inte vad just nu.

Hur kommer nästa år skilja sig från 2021?

Snälla snälla snälla. Inga begravningar.