tisdag 21 december 2021

Sett på tv: Only murders in the building

Som vanligt spoilervarning när jag skriver om tv.

Egentligen behövde jag inte veta så värst mycket mer än att Steve Martin och Martin Short var med i en tv-serie, för att jag skulle vilja se den. Två av mina komedifavoriter sedan gammalt - vad kan gå fel liksom. Att de sedan slagit sig ihop med Selena Gomez och serien i fråga var en deckare med en komisk twist, gjorde inte saken sämre. Det här gillade jag.

Bildkälla tv.nu

Precis när ett nytt avsnitt släppts av deras favoritpodd om true crime, så går brandlarmet i Arconia Building. Oliver, Charles och Mabel känner egentligen inte varandra, men de bondar snart över sitt gemensamma intresse, på restaurangen dit de tar sin tillflykt.
När de återvänder till huset får de veta att ett dödsfall skett samtidigt som brandlarmet gick. Den avlidne är den i huset illa omtyckta Tim Kono, en ung affärsman som höll sig på sin kant och var osams med de flesta i huset. Dödsfallet avskrivs snart som ett självmord, men vår trio tror att något skumt är i görningen. De bestämmer sig för att starta sin egen true crime-podd och gå till botten med Tim Konos död. Något som visar sig vara både svårare och farligare än vad de hade kunnat ana. Det är många som har hemligheter i huset.

Den här serien bjussar på många twister, och det är inte bara Tim Konos hemligheter som kommer upp till ytan, för här finns det misstänkta i varje lägenhet. Jag hade faktiskt ingen aning om hur det skulle sluta förrän det väl avslöjades, och det uppskattar jag mycket. 
Det är mer drama än komedi, men komiken kommer fram den med. Omöjligt annat med Martin och Short framför kameran. 

Det är klart med en andra säsong av "Only murders in the building" som troligen kommer någon gång nästa år. Just nu går det att streama säsong 1 på Disney+, mitt tips till dig i mellandagarna.