onsdag 1 augusti 2018

"Husmoderns död och andra texter" av Sara Danius

Som vi säkert alla vet så var Sara Danius fram tills för några månader sedan Svenska Akademiens Ständiga Sekreterare. Sedan var det en ledamots make som begick sexuella övergrepp mot x antal övergrepp, och det tog hus i helvete. För att han, skulle det visa sig, haft alltför god insyn i Akademiens arbete, fått pengar av dem för att bedriva ett kulturforum, samt haft tillgång till deras lägenhet i Paris. Bland annat. Svenska Akademien blev grundligt synat i sömmarna, och som en del i det slutade det med att massa medlemmar valde att lämna sina stolar. Bland dessa Sara Danius. Fast hon valde inte så mycket som hon blev ombedd att gå. Eller i krassa ordalag - en man begår sexuella övergrepp och en kvinna tvingas avgå. Smakar inte så gott i munnen, och mitt förtroende för Svenska Akademien är helt kört i botten. Låt någon annan institution dela ut Nobelpriset i litteratur - tack.

I och med att Sara Danius tvingades bort startades ett upprop, det så kallade Knytblusuppropet. Och som en del i det var det många som köpte Sara Danius böcker. Så även jag, fast jag egentligen aldrig haft något större intresse av att läsa hennes texter. Men nu har jag ändå gjort det.

Bildkälla Goodreads

Jag parallelläste "Husmoderns död" och "Pestens år". Jag gör ofta så när  jag har en bok med noveller, dikter eller som här - kortare, fristående texter. Bra att ta till när man läser en annan bok, men bara har en kort tidsfrist, då är det ofta lättare att läsa något kort än att sätta sig in i handlingen i en roman - eller en faktabok om pesten.

Texterna i den här boken är tidigare publicerade som i viss mån arbetats om, i varierande grad. Merparten har varit publicerade i DN, men texterna har även förekommit i andra tidskrifter och andra sammanhang.
Alla texterna utgår från Sara, men de blir inte alltför personliga. Det mesta tar avstamp i litteratur eller konst, så är hon ju litteraturkritiker i botten, så det kanske inte är så konstigt.
Och visst är det intressant läsning, även i de fall jag inte är bekant med verket eller företeelsen hon beskriver. Jag känner mig aldrig utelämnad, som att jag blir dumförklarad som inte vet exakt vad hon skriver om. Jag har varit med om tillfällen jag känt mig dumförklarad när jag inte vetat hur en tavla ser ut, eller liknande, men så blir alltså aldrig fallet här. Uppskattas varmt.
Alla texter är så klart inte lika intressanta att läsa, det beror lite på ämnet och hur mycket jag bryr mig, kan jag känna. Det är dock välskrivet och jag märker att Sara är insatt i ämnena hon behandlar.

En trevlig liten samling texter, på det stora hela. Jag gav den betyget 3/5.