fredag 4 oktober 2013

FredagsFilmen: Thoroughly modern Millie

Som jag redan tidigare har sagt så har jag en stor förkärlek till musikaler. Älskade maken är inte riktigt lika förtjust men den här gillade han faktiskt - överraskande nog för både honom och mig.
Jag såg "Thuroughly modern Millie" ("Moderna Millie" på svenska) på tv någon gång i min gröna ungdom och mindes mest bara att jag gillade den då, så när jag hittade den i en reakorg någonstans så köpte jag den bara. Gillar den fortfarande skulle det visa sig.
Det är Julie Andrews i huvud/titelrollen den här veckan också. Damen som hade guld i strupen tills en läkare halkade med skalpellen* fyllde 78 år i tisdags så det är värt att fira med en av hennes mindre kända filmer. Se den - är mitt tips.


Millie har bott i New York i några månader och helt anammat den nya moderna stilen som är rådande under det tidiga 1920-talet. Hennes mål är att få jobb som stenograf och sedan snabbt avancera till att bli sin chefs fru, kärlek är inte så viktigt i det sammanhanget.
Hon bor på ett hotell för unga ensamstående kvinnor och hon blir snabbt vän med Dorothy (Mary Tyler Moore) som fortfarande lever kvar i de gamla idealen med långt hår och långa klänningar. Millie bestämmer sig för att hjälpa Dorothy bli modern. Samtidigt uppvaktas Mille av Jimmy och unga flickor försvinner mystiskt från hotellet där Millie bor.

*Ja alltså, "halkade med skalpellen" är kanske att ta i, men efter en halsoperation för några år sedan kan alltså Julie Andrews inte ta ton som förut. Synd på en så underbar stämma.