måndag 21 oktober 2013

Säsongssammanfattning: Dexter, säsong 7

Det här med att tv-kanaler plötsligt slutar visa bra serier - what's up with that? Först var det SVT som stoppade ner "True blood" i en (nyligen återöppnad) säck och sedan kom TV6 och tyckte tydligen att det var onödigt att visa de två avslutande säsongerna av "Dexter". Och där satt vi och väntade helt i onödan. 

"Dexter" har varit lite av en upp-och-ner-serie för mig. Jag har älskat vissa säsonger och andra har jag tittat på bara därför att. De rör sig ju bara om 12 avsnitt per säsong så det ska man väl orka med liksom. Jag hade en svacka i mitt Dexter-älskande innan det sista avsnittet på säsong 6, så det här hade jag längtat efter. Säga vad man vill, men de är bra på att avsluta säsongerna på ett sätt som gör att man vill se vidare. Hoppas inte hela serien slutar så, då finns det risk att jag blir lite sur.

Sammanfattning var det ja...

Bildkälla Play maker
Favoritavsnitt: 7x8 "Argentina". Ett sådant där avsnitt där det händer saker hela tiden. Dexter får veta varför Isaak vill döda honom, Angel köper en restaurang, LaGuertas misstankar mot Dexter förstärks, Debra får veta att Dexter och Hannah är ett par. Så där så man knappt kunde blinka för då missade man något.
7x9 "Helter skelter". Isaak vill ha Dexters hjälp att bli av med de lejda mördarna som är ute efter honom och kidnappar Hannah. LaGuerta fortsätter leta bevis mot Dexter.
7x12 "Surprise motherfucker". Säsongsavslutning med en cliffhanger utan dess like.

Favoritkaraktär: Det vore ju konstigt om det inte vore Dexter, men jag gillar hans syrra också så hedersomnämnande till Debra.

Favoritpar: Dexter och Hannah. Rart, lite oväntat och en hel del freaky.

Bäst i säsongen: Jag gillade verkligen katt-och-råtta-leken mellan Dexter och Isaak. Överhuvudtaget tyckte jag att de hade ett bra samspel, även om deras mål var att ha ihjäl varandra så var de mer lika än vad de var olika.

Värst i säsongen: Det låter kanske hemskt, men jag tycker det var för lite Dexter in the kill room. Det är en sak som jag kan sakna från de tidiga säsongerna, hur han letade reda på personer som passade in i hans kod och sedan tog dem av daga. Lite av det som var charmen och som fångade mig en gång i tiden. Låter fruktansvärt när jag skriver ut det så där, men nu är det ju så serien är uppbyggd.

Övriga kommentarer: Om det kommer dröja innan jag och älskade maken börjar titta på sista säsongen? Skulle inte tro det va.