torsdag 3 oktober 2013

Veckans vego - grönsakssoppa + efterrätt

Soppa är ett busenkelt sätt att "lura" mina barn att äta vegetariskt. Igår lagade jag kärleksfullt till en grönsakssoppa och sedan gjorde jag och älskade maken det vågade experimentet att inte mixa soppan helt slät. Det gick nästan bra. 


Grönsakssoppa

Egentligen kan man göra nästan lite hur som helst när man lagar soppa, det mesta går att slänga ner i en soppkastrull.
Gårdagens soppa kan man kanske närmast kalla en skördesoppa och den innehöll lök, purjolök, morot och palsternacka. Bara att skära ner, fräsa i lite olja, hälla över vatten och addera ett par buljongtärningar samt salta och krydda efter smak. Koka mjukt och mixa. Klart.
Serveras med bröd, vi åt knäckemacka med ost till det här.

Jädrar vad suddigt!
Sopp- och fiskdagar brukar det bjudas på efterrätt och igår föll valet på min favorit. En sorts hybrid mellan äppelkaka och äppelpaj som är god så jag smäller av. Receptet på den är är bland de första jag publicerade på den  här bloggen, och receptet hittar ni här. Jag tror dock att det korrekta namnet på den är Mor Marias äppelfavorit. Jag kallar den oftast bara äppelfavorit och struntar i vilken mor det var som namngav den.