måndag 28 oktober 2013

Säsongssammanfattning: Doctor Who, säsong 3

Jag kom på en sak - angående det här med att tv-kanaler bara släpper tv-serier rakt upp och ner. SVT... "Doctor Who"? Första säsongen gick minsann bra att visa men resten har vi fått jaga rätt på på egen hand. Jag undrar ofta vad jag betalar min tv-licens för. För att sitta och höra sportkommentatorerna dissa ÖSK? För att betala Mello?  Jag har hellre reklam faktiskt.

Anyhow - säsong tre av Doctor Who tittade vi faktiskt klart på för flera veckor sedan, jag har bara glömt att blogga om det. En säsong jag sitter och tittar på med ena ögat medan jag gör annat med andra ögat är kanske inte så minnesvärd. Men det är klart att det finns ljusglimtar.

Bildkälla Fiktiviteter
Favoritavsnitt: 3x8 "Human nature" och 3x9 "The family of blood". Dubbelavsnitt där Doktorn är lärare på en skola och Martha är hans hushållerska.  Doktorn har inget minne av vem han är och Marta kan bara se på när han upptäcker sin mänsklighet och förälskar sig.
3x10 "Blink". Kan vara mitt favoritavsnitt ever faktiskt. Inte så värst mycket Doktorn, men med en väldigt creepy onding iform av weeping angels, och en bra förklaring av vad tiden är.


Favoritkaraktär: Doktorn.

Favoritpar: Eh... pass? Är inte en sådan tv-serie liksom.

Bäst i säsongen: Weeping angels! By golly! Lilla E blev skiträdd och drömde mardrömmar och vägrade titta på Doctor Who i flera veckor efter det avsnittet. Så kan det gå. Personligen älskar jag det som sagt.

Värst i säsongen: Martha. Alltså... Egentligen gillar jag henne, men samtidigt kan hon vara så rackarns mähäig. Inte lätt att fylla Roses skor, men det där trånandet efter Doktorn vet jag inte om jag kan annat än sucka över.

Övriga kommentarer: Ganska slätstruken säsong. Det tar sig dock i och med avsnitt 8, och de tre avslutande avsnitten är ju inte direkt skittråkiga att se, men bäst är alltså "Blink". Det är behållningen med hela den här säsongen faktiskt.