tisdag 22 oktober 2013

Veckans vego - chili med ris och tortilla

"Veckans vego?" tänker ni. "Det var ju flera veckor sedan hon bloggade om det senast?" Och ja, det var det. Av den enkla anledningen att vi ätit vegetariska repriser och hur spännande är det? Urmakarpasta, gröna plättar, pasta med tomatsås har ni redan sett liksom. Men chili är bloggnytt. 
Mina barn har ivrigt försökt få mig att kalla det här för chili sin carne men jag vägrar. Jag anser att en chili är en chili tills man lägger till köttet då det blir en chili con carne
Min chili ser olika ut ungefär varje gång jag gör den, beroende på vad vi har hemma. Den här gången hade vi dessutom lite tortillas kvar från helgens tacokväll, så de fick slinka med på ett hörn. Och med "på ett hörn" menar jag att det går finfint att lägga ris och chili i tortillas och rulla ihop... Såatte...


Chili

Idag gjorde jag som såhär:
Hacka en gul lök och två klyftor vitlök och fräs det i lite olja. Hacka en röd paprika och låt det fräsa med. Häll över en burk vita bönor i chilisås, en liten burk kidneybönor, en liten burk majs och en burk krossade tomater. Krydda med salt, svartpeppar, chipotlepasta, spiskummin och mald koriander.
Låt grytan puttra ungefär 20 minuter, servera med ris och/eller bröd.
Tabasco skvätter man på efter egen smak, jag gillar den rökta chipotletabascon, älskade maken och Chilipojken äter den gröna jalapeñotabascon som om det inte fanns en morgondag.