lördag 28 juni 2014

Gråtfest

Jag tittar på tv en del, det antar jag inte har undsluppit någon. Och när man tittar på tv-serier så mycket som jag gör så händer det ibland att någon karaktär dör. Ibland är dessa karaktärer sådana man verkligen tycker om och om man då är som jag, aningen blödig, då kommer det tårar. Fulgråt är inte ovanligt i min tv-soffa.

Här är sju tv-dödsfall som fått mig att ta till lipen rejält. Spoilervarning utfärdad.


Finn Hudson - Glee (Cory Monteith)

Det här dödsfallet är hemskast av alla eftersom Finn dog därför att Cory dog. Det är snart ett år sedan Cory Monteith dog av en överdos efter att ha kämpat med drogproblem sedan tonåren.
Finns död, och därmed Corys, behandlades i det fina avsnittet "The Quarterback". Man får aldrig veta hur Finn dog, men det är inte viktigt egentligen. Det viktiga är hur han levde.


Allison Argent - Teen wolf (Crystal Reed)

Med tanke på att jag började min resa in i Teen wolf-träsket med att faktiskt ogilla Allison, så kanske det kan tyckas konstigt att jag blev så illa berörd av hennes död, men det blev jag. När Allison fick lite mer jävlaranamma och inte bara var kärleksintresse för Scott, så gillade jag henne skarpt. Hon skrev om hela familjens hederskodex och kämpade vilt för det hon trodde på.
Att Crystal Reed valde att lämna serien förstår jag helhjärtat, kvinnorna i den här serien är problematiskt skrivna, och har knappast någon annan roll än utsmyckningar och kärleksintressen. Jag önskar bara att Allison inte hade dött, att en öppning hade funnits för henne att komma tillbaka.


George O'Malley - Grey's anatomy (T.R. Knight)

T.R. Knight valde att lämna Seattle grace efter att han kommit ihop sig med serieskaparen. Mycket synd tycker jag, och det här är nog det dödsfall där jag suttit och gråtit allra mest. George var min absoluta favorit i Grey's anatomy, och jag skojar inte när jag påstår att jag grinade så snoret rann. Jag blir faktiskt fortfarande ledsen när jag tänker på det. Jag visste att T.R. skulle lämna serien, men jag var inte beredd på att han skulle dö. Man blev lite falskt invaggad i tron att han skulle försvinna därför att han tog värvning, men så hann han bli överkörd av en buss och så pass illa skadad att hans vänner inte kände igen honom förrän det var nästan försent.


Lexie Grey - Grey's anatomy (Chyler Leigh)

Grey's anatomy får vara med två gånger på den här lite dystra listan, för jag var extremt ledsen och upprörd när Lexie dog i en flygolycka. Samma flygolycka krävde även hennes ex-pojkvän, Mark Sloans liv, men några månader senare. Hon dog också när hon äntligen fått Mark tillbaka, efter sju sorger och åtta bekymmer.
Faktiskt är det så att jag tröttnade lite på Grey's efter den där flygolyckan. Den krashade hela serien för mig, och jag har inte sett många avsnitt efter att Lexie och Mark dog.


Violet Harmon - American Horror Story (Taissa Farmiga)

Att folk dör i American Horror Story är inte direkt ovanligt. Violet blev jag dock väldigt ledsen över. Man fick dessutom bli ledsen två gånger - dels vid hennes förmodade självmordsförsök, sedan igen när man fick veta att hon verkligen lyckats med det där självmordet och spökat i flera avsnitt. Chocken!


Kevin Tran - Supernatural (Osric Chau)

Hur chockat överraskad blev jag över att Kevin Tran fick huvudet kokat av ängeln Gadreel i Sams skepnad? Väldigt. Högst oväntat och extremt sorgligt slut på Kevin - den ytterst ofrivillige profeten och tolkaren av Guds ord. Saknar Kevin enormt. Kanske därför jag har tröttnat?


Debra Morgan - Dexter (Jennifer Carpenter)

Det är svårt att med ord beskriva hur ledsen jag blev av Debras död i sista avsnittet av Dexter. Jag grät så mycket att jag knappt hängde med i vad som hände med Dexter himself. Debra är och förblir en av mina kvinnliga favoritkaraktärer på tv rakt av. Hon var fantastiskt komplex - daddy issues, svor som en borstbindare, tuff, älskade ohämmat och passionerat. Hon var komplicerad och känds helt igenom mänsklig och äkta. Det var nästan så att det var tur att det var i sista avsnittet hon dog, för jag hade nog inte kunnat uppskatta serien efter hennes död.

Vila i frid kära tv-karaktärer. Du då? Har du någon karaktär som dött som du har blivit riktigt sorgsen över. Tycker du jag har missat någon? Det har jag nämligen säkert.