onsdag 25 juni 2014

New York cheesecake

För ett tag sedan läste jag en liten berättelse (eller sju) där det ofta förekom att mina små darlings åt cheesecake. Och då ville jag också ha cheesecake. Så då bakade jag cheesecake. Att den råkade ätas i trakten av min födelsedag var helt och hållet en slump, och faktum är att den inte åts på själva födelsedagen, som var en helt vanlig dag och ingen födelsedag thankyaverymuch.
Jag har gjort cheesecake förut där jag inte varit helt nöjd med slutresultatet, men nu - nu blev den supergod! Jag valde att baka den mest klassiska cheseecaken, New York cheesecake, med gräddfilstopping. Receptet jag utgick från är det här, men jag har i vanlig ordning gjort lite efter eget huvud. Den är mäktig så klart, så den passar att servera vid större sällskap. Om den funkar att frysa återstår att se för jag har inte tinat den jättebit som just nu ligger i frysen för att kolla om det gick bra, men jag har hört att det ska gå att frysa även bakad cheesecake. Att det går att frysa frozen cheesecake hörs ju liksom på namnet...


New York cheesecake

85 gram smält smör
140 g digestivekex, fint smulade
1 msk strösocker

Värm ugnen till 180 grader. Klä en springform med bakplåtspapper. Blanda smält smör, socker och kexsmulor så att allt är väl blandat och jämnfuktigt. Tryck ut smulorna i botten av formen till ett jämnt lager. Baka bottnen i mitten av ugnen 10 minuter. Låt den svalna, gärna på galler, medan fyllningen förbereds.

900 gram Philadelphiaost, eller liknande färskost (3x300 gram)
250 gram strösocker
en nypa salt
3 msk vetemjöl
1½ tsk vaniljsocker
finrivet skal av 1 citron
1½ tsk pressad citron
3 ägg
1 äggula
2 dl gräddfil

Höj ugnsvärmen till 240 grader. Vispa färskosten på låg hastighet tills den är krämig. (Jag använde min älskade Kitchen Aid och paddelvispen till detta). Fortsätt att vispa på låg hastighet och tillsätt sockret gradvis, sedan en nypa salt och mjölet. Skrapa av bunkens kanter och vispen ett par gånger under denna process.
För nästa steg bytte jag ut paddeln mot vispen. Vispa ner vaniljsocker, citronskal och pressad citron. Vispa ner äggen, samt äggulan, ett i taget, även här bör man skrapa av bunken och vispen några gånger. Rör gräddfilen slät och blanda ner den. Smeten bör nu vara ljus, krämig och ganska luftig.
Smörj kanterna på bakformen med smält smör. Häll i fyllningen, eventuella klumpar kan man peta ner med en kniv så att ytan hålls så slät som möjligt.
Grädda mitt i ugnen i 10 minuter, sänk sedan värmen till 110 grader och grädda i ytterligare 25 minuter. Fyllningen ska vara lite vobblig om man skakar lätt på formen.
Stäng av ugnen och låt cheesecaken stå kvar i två timmar. Kakan blir lite torrare om ugnsluckan är stängd, lite krämigare om den står på glänt. Jag hade stängd ugnslucka och blev väldigt nöjd med resultatet.
Om toppen på kakan spricker när den svalnar är det inget ovanligt. Det döljer vi med gräddfilstoppingen!

2½ dl gräddfil
1 msk strösocker
2 tsk pressad citron

Blanda allt till toppingen och sprid ut det över kakan, hela vägen ut till kanterna. Täck med plastfolie och kyl kakan i kylskåp i minst 8 timmar.
Skär med kniv längs med kakans kanter, öppna formen och för över kakan på ett fat. Et violà! New York cheesecake - ready to serve!