onsdag 18 juni 2014

Säsongssammanfattning: Doctor Who, säsong 4

Som vanligt är det spoilervarning på säsongssammanfattningarna.

Jodå, det är aningen besvärligt att titta på två olika säsonger av en serie samtidigt. Älskade maken och jag har några få avsnitt av säsong 7 av Doctor Who att se klart på, och med barnen har vi precis avslutat säsong 4. Det var någon liten söt som blev så fruktansvärt rädd för Weeping angels att hon totalvägrade att se mer Doctor Who fram till för ungefär en månad sedan. Nu jädrar går det undan igen vill jag lova!
Att det gick fort att se säsong 4 kan ju bero på att det är det bästa säsongen. Enligt mig alltså. Och att den är det tror jag mycket beror på att jag fullkomligen älskar Donna! 

Sammanfattning var det ja... Jag räknar med den här säsongens specialavsnitt här också, bara så ni vet.

Bildkälla The Ultimate Doctor Who site
Favoritavsnitt: 4x2 "The fires of Pompeii". Doctorn och Donna hamnar i Pompeii dagen innan det stora vulkanutbrottet. Kuriosa - i det här avsnittet gästspelade Karen Gillian som sedan spelade Amy Pond med elfte Doktorn, samt Peter Capaldi som är Doktor nummer tolv!
4x8 + 4x9 Dubbelavsnitten "Silence in the library" och "Forest of the dead". Doktorn och Donna besöker en biblioteksplanet och finner att den är helt övergiven. De får snart sällskap av en arkeologisk expedition med River Song i spetsen, som verkar veta vem Doktorn är. Vad döljer sig i skuggorna i biblioteket?
4x10 "Midnight" Donna och Doktorn tar lite välförtjänt semester på planeten Midnight och Doktorn bestämmer sig för att ta en busstur för att besöka en av sevärdheterna. Men bussen går sönder och någon kommer på besök.
4x11 "Turn left". Vad skulle ha hänt om Donna aldrig träffat Doktorn?
Specialavsnitten "The end of time: part 1 & 2" Han kommer knacka fyra gånger. The Master kommer tillbaka och det är dags för Ten att bli Eleven.

Favoritkaraktär: Alltid Doktorn. Men som jag älskar Donna. Och Wilfred är inte dum han heller.

Favoritpar: Fullkomligt platoniskt och jag älskar verkligen vänskapen mellan Doctor och Donna. De kompletterar varandra perfekt! Så inget lovey dovey, bara en fin vänskap.

Bäst i säsongen: Alla gånger Donna verkligen inte tolererar Doktorns pladder. Och alla gånger hon verkligen visar att hon inte är attraherad av honom. Oi! Spaceman!

Värst i säsongen: Såklart att det här är sista säsongen med David Tennant som Doctor Who. Ten är "min" Doctor och jag bölar ohämmat den sista kvarten av "The end of time part 2". "I don't want to go." Heartbreak!

Övriga kommentarer: Jo, jag gallrade bland favoritavsnitten. Det här är som sagt min favoritsäsong och det är få avsnitt jag inte älskar i den här säsongen. Skulle kunnat haft med hela säsongen alltså, samt de fem specialavsnitten, men jag valde ut favoriterna bland favoriterna.