tisdag 24 april 2018

"Morsning & goodbye" av Magnus Härenstam och Petter Karlsson

Jag förvånade min mamma när jag berättade för henne att jag satt och läste Magnus Härenstams biografi "Morsning & goodbye". Hon tyckte det var mer en bok som kunde intressera henne, då hon och han tillhör samma generation, de är till och med födda samma år. Men det är ju det här med hur man som svensk unge uppväxt på 70-talet hela tiden har haft Magnus och Brasse och Eva som följeslagare. De har präglat min barndom så pass att jag verkligen ville läsa om hur Magnus själv upplevde det, och det vet jag nu. Någorlunda.

Bildkälla Goodreads
"Morsning & goodbye" är en så kallad spökskriven bok. Den är i jag-form, och jag gissar att den baseras både på Magnus egna texter och långa samtal mellan honom och Petter Karlsson. Det är korta kapitel, många bilder och många minnen. Från hans barndom till hans ålderdom. Boken utgavs när Magnus fortafarande var i livet, men den pocketutgåva jag har läst är försedd med ett extra efterord skrivet av Petter Karlsson. Det där efterordet tog lite knäcken på mig, särskilt som det skrevs bara några dagar efter Magnus död.
Vi får följa Magnus från en ganska kärlekslös barndom till en ålderdom där han känner att han hamnat rätt. Det skrivs mycket om skoltiden och ungdomsåren, och där framkommer någon sorts rotlöshet - att han inte visste riktigt vad han skulle göra med sitt liv. Att han blev Magnus Härenstam med hela svenska folket verkar mest bero på en rad slumpartade händelser och möten.
För mig som ville ha mycket "Fem myror är fler än fyra elefanter" var det kanske i tunnaste laget. Det avhandlades väldigt fort, likaså hans relation med Eva Remaeus. Det skrivs mer om Brasse, men inte heller där riktigt så mycket som jag kanske hade velat, med tanke på hur länge de arbetade ihop. Det var ju bara det att de gjorde just det - arbetade ihop, och umgicks inte så flitigt privat.
Annars är det här en ganska naken och utlämnande livsskildring. Det är inget gullull eller tillrättaläggande för att framkomma i så bra dager som möjligt. Han är öppen med sina misslyckanden, men även med sina framgångar och succéer.

På det hela taget en väldigt lättläst och lättillgänglig bok, om en av våra mest folkkära nöjesprofiler. Jag gav "Morsning & goodbye" betyget 3/5.