torsdag 5 april 2018

Nagelvård

Det här inlägget har jag legat och ruvat på sedan i februari, det var då jag tog bilderna nämligen. Mina naglar var något längre då, men fortfarande i rätt så bedrövligt skick. Ungefär som nu alltså, men nu har jag ännu kortare naglar.
Jag är ganska slarvig med att vårda mina naglar ömt, särskilt med tanke på hur mycket jag plågar dem med removers och nagellack hela tiden. När jag anstränger mig ser det dock ut ungefär så här.


Prylarna jag använder mig av är en nagelfil i glas samt en orangepinne - även den i glas - som jag petar nagelbanden med och rensar lite. Båda dessa köpte jag när Edgy polish hade sin utförsäljning förra året, och eftersom Edgy inte finns kvar längre få man hitta sina glasverktyg på annat håll. Filar i glas brukar man kunna hitta lite överallt, men nagelpetarmojen har jag inte sett någon annanstans i det här utförandet.
Utöver det använder jag nagelbandsremover från Depend, nagelolja från Apoliva och ett baslack från Kicks (som jag inte är överförtjust i).


Det här är vad jag började med. Torra, flisiga och skiviga naglar, med ett och annat avslaget hörn. Dessutom torra och trasiga nagelband som hade fått härja fritt ett tag.
Steg ett blir alltså att forma om naglarna, helt enkelt fila ner dem till den längd och form som man vill ha. Därefter brukar jag mjuka upp nagelbanden med lite olja och nagelmassage i någon minut, innan jag försiktigt petar tillbaka nagelbanden.


Nagelbandsremover är till för att få bort död hud från naglarna. Använd den enligt anvisningar på förpackningen! efter att den verkat kan man rensa nagelplattan från avlagringar, och avsluta med att tvätta händerna med tvål för att neutralisera processen. Jag brukar även passa på att skrubba händerna lite med en nagelborste, min är med naturborst, samt sedan smörja in händerna och olja in naglarna ordentligt en gång till.


Avslutar gör jag med ett baslack. För att få fäste för det tar jag först bort kräm- och oljerester med lite äppelcidervinäger på en bomullsrondell.

Eller - ärligt talat avslutar jag med ett färgat lack och topplack, men det här är i varje fall grunden. Tar en halvtimme ungefär, beroende på hur länge på hur länge jag låter oljan gotta sig.