måndag 30 april 2018

Aprilfavoriter

Vintern rasat ut! Hoppas vi. Det känns lite som att våren kom av sig, efter de där nästan märkvärdigt varma dagarna i mitten av april. Men än finns det hopp, även om just Valborg brukar ha ruskväder av gammal vana. Tror jag nöjer mig med majbrasa i öppna spisen i år också.

April bjussar så klart på favoriter, och de kommer här.

Bildkälla Goodreads

Bok: Har hamnat i ett litet mer normalt läsflöde den här månaden, och lyckats behärska mig till 6 utlästa böcker. Två av dessa fick en fyra i betyg, så jag väljer bland dem och utser "Hennes nya namn" av Elena Ferrante till månadens bästa bok.

Fic: Har jag läst den här månaden. Bäst har varit "Tea and no sympathy" av who_la_hoop. en Drarry-fic där Draco hamnar i en "Groundhog day"-liknande tillvaro när han experimenterar med en tidsvändare.

Film: Det blir ingen bio i april heller. Helt enkelt för att det inte går någon film vi vill se. Jag vet - det har precis gått upp en ny Avengersfilm, men jag är måttligt intresserad av allt Marvel och DC och kan gärna vänta till dvd-släppet. Den bästa filmen jag har sett den här månaden är faktiskt "Dunkirk", men det tyckte jag redan förra året när den blev årets bästa film för mig.

Tv-program: Älskade maken och jag har tittat klart på "Fargo" och värst mycket mer än så har det inte blivit. Förutom att "Westworld" och "The handmaid's tale" haft sina säsongspremiärer.



Nagellack: Läste man mitt inlägg från igår blir man inte förvånad över att jag tycker att Painstik från Polish Alcoholic var det snyggaste jag prydde naglarna med i april.

Skönhet: BitchBalm från LipGloss Bitch är ofta det enda jag pryder läpparna med. Älskar originalet med körsbär allra mest. Just nu är det rea på doften/smaken Vinterpäron, om du känner dig sugen. OBS! Ej sponsrad.

Upptäckt: Har väckt liv i min gamla nässköljare på grund av vill försöka skölja bort pollen. Och det hjälper faktiskt. Inte mot kliet i ögonen och tröttheten, men jag tcker det känns betydligt bättre i andningsorganen än vad det brukar göra när pollenhalterna smäller till som fyrverkerier så fort det blir lite varmt.

Extra speciell rolighet: Fira mammas och svärfars födelsedagar. Och även om jag självklart saknade henne galet mycket när hon var iväg, så är det ändå superkul att Lilla E fick spendera en vecka i Tyskland. Ungen växte en del av det, och jag menar inte på längden.

Mitt eget favoritinlägg: Fredagsmyset med bananbröd. För att bananbröd är gott!