onsdag 22 augusti 2018

"Boken är bättre"

Film har i alla tider baserats på en annan källa än manusförfattarens idéer. De baseras på verkliga händelser, memoarer, biografier, pjäser, kortfilmer, noveller och romaner. Och nästan alltid när en film baseras på ett litterärt underlag så är boken bättre.
För i en bok kan man breda ut sig mer, man kan ge karaktärer ett rikt inre känsloliv som lätt kommer till sin rätt på boksidorna, men som är svårt att översätta till ett filmmedium. Händelser som i en bok kan få uppta flera sidor kan i en film reduceras till några få ögonblick, ett par repliker kanske, en viss filmvinkel eller ett rörelsemönster som får förmedla en känsla som kanske räcker långt, men sällan hela vägen fram.

Det finns rent bedrövligt dåliga filmer som baseras på utmärkta böcker, men det finns även väldigt bra filmer som baseras på ännu bättre böcker. Det är några sådana jag tänkte vi skulle kika på idag. Och i det här fallet, som alltid på min blogg, så är det här min åsikt. Du behöver inte tycka som jag. Dessutom är det här enbart filmer och böcker där jag både sett filmen och läst boken - annars kan jag ju knappast ha en åsikt till att börja med.

Bildkälla Goodreads
En av de bästa böckerna jag har läst är "Boktjuven" av Markus Zusak. Det är en helt fantastisk bok om Liesl som växer upp hos en fosterfamilj i Tyskland under andra världskriget. Det finurliga med den här boken är att det är Döden som är berättaren, och under tiden för andra världskriget hade Döden mycket att göra. Ändå dras hen ständigt till Liesl och hennes omgivning.
Filmen är bra, men den kan aldrig bli lika bra som boken, det visste jag ju. Det är mycket som faller bort, som så ofta är fallet med en adaption. Och i filmen försvinner mycket av det Döden vill förmedla, då filmen helt koncentrerar sig på Liesl.
Jag tycker boken är så hjärtskärande och bra att jag hittills bara har klarat av att läsa den en gång, vissa saker är för jobbigt att läsa om fler gånger.

Bildkälla Goodreads
En annan av mina favoritböcker är "Cloud Atlas" av David Mitchell. Det är också en av mina favoritfilmer. Både romanen och filmen berättas i episoder och följer några olika människor i olika tidsepoker, från 1800-talet vidare in i en avlägsen framtid. Jag såg filmen innan jag läste boken i det här fallet, och det kan vara därför jag skattar dem båda så högt. "Cloud Atlas" är en film jag ser om på ganska ofta, boken har jag hittills läst två gånger.
För hur bra jag än tycker att filmen är, så smäller den inte lika högt som sin litterära förlaga. Jag blir lite gråtmild bara jag tänker på den.

Bildkälla Goodreads
Om nu någon inte skulle veta vad "Stolthet och fördom" av Jane Austen handlar om, så handlar den om Elizabeth Bennet som under tidigt 1800-tal förväntas gifta sig för att inte ligga sina stacars föräldrar till last. Helst rikt, skit samma i kärleken. I varje fall enligt Mrs Bennet, mor till Elizabeth och hennes fyra systrar. Till trakten kommer en rik ungkarl och hans vänner, balnd dessa Mr Darcy, som i ett tidigt skede förolämpar Elizabeth. Sedan blir det lite svårt för den fördomsfulle och stolte Darcy att nå den likaledes fördomsfulla och stolta Elizabeth.
Den här boken är en klassiker och har som sådan filmatiserats massor med gånger. Jag har så klart inte sett alla dessa adaptioner, för ibland gör jag annat, men den allra bästa adaptionen av boken får man inte om man ser filmen "Stolthet och fördom" med Keira Knightley som Lizzie Bennet. Däremot får man se en väldigt bra film.
(Bästa adaptionen hittills (enligt mig) är BBC tv-serien från 1995.)

Bildkälla Goodreads
Stephen King gav en gång ut en samling med fyra längre noveller eller kortare romaner, som han kallade "Different seasons". På svenska blev denna uppdelad i två delar som fick heta "Sommardåd" och "Vinterverk". I den sistnämnda finns novellan/långnovellen/kortromanen "Höstgärning", "The body" på engelska. En helt fantastisk berättelse om fyra pojkar i brytningen mellan barndom och tonår, som bestämmer sig för att leta reda på en död kropp. Låter det bekant kan det vara så att du sett filmen "Stand by me".
Länge var "Stand by me" den bästa filmen jag hade sett, och den har fortfarande en topplacering på min lista. Men bättre än boken är den alltså inte. Jag har passager i boken jag går tillbaka till och läser med jämna mellanrum, för att jag tycker att de är bland det bästa jag har läst - så är det.
(Övriga delar i "Different seasons" har också filmatiserats, utom "Vinterverk". Vårbedrift blev filmen "Shawshank redemption"/"Nyckeln till frihet" och "Sommardåd" blev filmen med samma namn, "Apt pupil" på engelska.)

Bildkälla Goodreads
"Last night I dreamt I went to Manderlay again". Är "Rebecca" månne min favoritfilm av Alfred Hitchcock? Jag tror banne mig den, den ligger i den absoluta toppen i varje fall. Ändå står den sig slätt mot sin litterära förlaga med samma namn, skriven av Daphne du Maurier. Boken har en så detaljerad och förtätad stämning att den var svår att lägga ifrån sig. Så oerhört välskriven och med så levandegjorda karaktärer att man nästan glömmer bort att berättaren aldrig får ett namn.
Bokens Rebecca är vår hjältinnas rival, den karismatiske första hustrun till hennes man. Rebecca är dock ute ur bilden när vår hjältinna träffar Maxim de Winter och hastigt och lustigt gifter sig med honom. Det är först när hon flyttar in på familjegodset Manderlay som hon börjar känna av den första fru de Winters närvaro, och gåtan med hennes försvinnande.

Jag håller mig till fem böcker och fem filmer idag. Jag skulle kunna göra jämförelser in i det oändliga om jag inte lade band på mig själv. För boken är alltid bättre filmen. Eller?