tisdag 28 augusti 2018

BuJo för september

Jag är inte helt färdig med alla veckouppläggen för september månads BuJo. Jag funderar på att göra dem allteftersom tiden lider i september, eller som jag gjort sidorna för september - lite när andan faller på och jag får lust att pyssla. För jag har lagt ner mer energi på mina sidor den här månaden, och jag är faktiskt riktigt nöjd med hur det ser ut.


Temat för september är rävar och färgerna (mest) rött och orange, samt yttepytte svart bara därför att.
Förresten - förlåt för kasst ljus på bilderna, men det har varit grått väder här de senaste dagarna, så det är vad det är.


Månadsuppslaget är detsamma, men annorlunda ändå. Jag bestämde mig för att göra mellanrum mellan rutorna, så det tar mer plats, men jag hittade rum för lite rävar ändå.


Även här ser det lite annorlunda ut. Istället för att nagellack/böcker/filmer/bloggidéer får breda ut sig på ett helt uppslag, så får de här samsas på en sida. Helt enkelt för att jag inte behöver ta ett helt uppslag i anspråk för de här sakerna. Något jag vetat länge, men dröjt till nu med att göra något åt.
Och så en sida för braindump/anteckningar. Här brukar det hamna textutdrag jag gillar, tankar om någon bok jag läser och idéer till nästa månads BuJo.



Nytt för den här månaden är ett uppslag för en tacksamhetslogg. Här är det meningen att jag ska skriva upp minst en sak jag har varit tacksam för under dagen som varit. Hett tips från många som arbetar med mental hälsa och mindfullness. Samt från Headspace. Jag har trängt in det mellan någon månad tidigare, och nu kände jag att det var dags att ge det en egen anvisad plats redan från början.


Vanekoll och En rad om dagen är med sedan förr, om än i lite annorlunda format. Jag busade till det lite med utseendet på mina "mätare", och det här uppslaget är jag mycket nöjd med.
En rad om dagen är för övrigt jättekul att gå tillbaka och läsa senare. Är så glad att jag införde det i min BuJo.


Ett av de snyggaste uppslagen jag har gjort, tror jag. På höger sida mina "kassaböcker" så att jag kan hålla reda på mitt pengaflöde. På vänster sida ser det dock annorlunda ut och har tillkommit lite nytt.
Jag har bestämt att frångå min vanliga kurva för humörmätningar, och istället bestämt mig för att rita in en smiley för varje dag. Får se hur jag gillar det.
Jag har även bestämt mig för att haka på utmaningen med att läsa en bok på en månad. En sådan där bok som jag egentligen vill läsa, men har dragit mig för av olika anledningar. Ger man sig själv en hel månad att läsa den så kanske det känns lättare?
Mitt val av bok är "House of leaves" av Mark Z. Danielewski. En väldigt annorlunda formatterad bok, som jag lade undan för några år sedan för att jag inte orkade med den då. 22 sidor om dagen ska jag läsa för att ha läst ut den i september. Är redan nu orolig för att det inte kommer gå, men jag ska ge det ett tappert försök. 22 sidor i den här boken kan nämligen vara väldigt mycket text en dag...


Och så slutligen, uppslaget för den första veckan i september. Den som avslutas med att vi går till val. Jag har valt att behålla ett helt uppslag för varje vecka, och att försöka dekorera dem lite mer.
Som vanligt har varje dag sin plats, och jag har även gjort plats för matplanering, bloggplaner för veckan (förs över från Bloggidéer tidigare bland månadssidorna) och anteckningar om det är något särskilt som jag behöver extra plats för än en vanlig "Att göra"-lista.
Dekoration den här veckan, med motiv från ett omslagspapper jag var tvungen att ha, och ett citat av Fox Mulder från "Arkiv X".
"Dreams are answers to questions that we haven't yet figured out how to ask."

Så ser det ut just nu. Fler veckor tillkommer, som jag funderar på att visa upp på Instagram. Följ mig där om ni vill.