onsdag 26 december 2018

2018 i backspegeln

Jag tog visst en välbehövlig liten bloggpaus där, över juldagarna. Hoppas ni hade det bra, för det hade jag. Min familj var i år julvärd för våra respektive föräldrapar och vi hade det utomordentligt trevligt. Och på juldagen hade familjen pyjamasdag, helt traditionsenligt i vår familj. Nu har jag precis kommit hem från mina föräldrar där jag blivit stoppad med mat så jag misstänker att det snart kommer skumtomtar ur näsan.
Men nu är det dags att inse att år 2018 snart är slut, och en annan tradition jag har är att svara på följande lista. Det här blir sjunde året jag gör den, så den har hängt med en liten stund. Lite av mitt år i backspegeln, varsågoda.

Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
Hjälpte ett barn att flytta hemifrån. Hjälp!

Höll du några av dina nyårslöften?
Jag satte upp fem olika mål för mig i år, och jag lyckades med 3 av dem. De andra får jag jobba vidare med alltså.

Vilka länder besökte du?
Jag håller mig i Sverige. Fint land.



Är det något du saknade 2018 som du vill ha 2019?
Blogglust. Det hänger löst här, nu igen. Bloggen fyller 10 i maj 2019, och jag funderar på om det är dags att lägga ner då.

Vilket datum kommer du alltid att minnas?
Ingen aning. 14 november kanske, när jag blev gammelfaster för andra gången. Fast jag har en tendens att glömma när folk fyller år efter ett tag... Just nu har jag inte glömt det dock.

Vad är det bästa som hänt dig under året som gått?
Alla små saker som byggde ihop ett rätt så härligt år. Kan inte peka på något specifikt, det känns mest som att vardagen varit det bästa.

Vilket var ditt största misstag?
Som att jag skulle göra misstag! Vilket betyder att jag inte vet.

Vilket var ditt bästa köp?
Nya garderober när vi gjorde om i sovrummet. Äntligen!

Vad spenderade du mest pengar på?
Min nya dator.

Vad gjorde dig riktigt glad?
Små gulliga saker som mina barn gör, bara sådär. Ibland räcker det med en kram för att den här mamman ska sväva på rosa lyckomoln en hel dag.

Mådde du bättre eller sämre 2018 än vad du gjort tidigare år?
Bättre.

Finns det något du önskar att du lagt ner mer tid på?
Biobesök och telefonsamtal till min mamma och pappa.

Finns det något du önskar att du lagt ner mindre tid på?
Vissa själsslukande appar som det är lätt att fastna i alldeles för lång tid.

Blev du kär?
Ja. För mer i än 20 år sedan, i älskade maken. Det håller i sig.



Vilket program var bäst på tv?
Har sett för lite på tv för att uttala mig. Men "C.B. Strike" är en väldigt lyckad adaption av tre kanonbra böcker.

Hatar du någon som du inte hatade förut?
Alltså. Jag är orolig för världsläget och klimatet, men jag hatar ingen ny. Mitt hat till Donald Trump har funnits där ett tag. I övrigt är hat en stark känsla, som jag försöker undvika. Jag tycker oftast "illa om" i stället. Men det räcker inte riktigt till vad gäller Trump. Det räcker dock till Horrible Engdahl.

Vilken var bästa boken du läst under året?
Det här har jag grunnat på. Jag är på bok 72 för i år (Jag vet! Inte klokt!) men jag har lämnat rätt så medelmåttiga betyg på de flesta. Det har varit få som nått toppen, kan vi uttrycka det. Robert Galbraiths deckare har jag dock tyckt väldigt mycket om. Men jag tror nog att det får bli "Love, Simon" för den tyckte jag väldigt mycket om.



Önskade du dig något som du fick?
En Kånken! I flera år har jag suktat och ångrat mordet jag gjorde på min gamla skolryggsäck. Men jag hittade en ny under granen, en röd. Tack älskling.

Önskade du dig något som du inte fick?
En pyjamas. Konstigt att inte få något jag har haft som standardönskning i flera år, och dessutom brukar få.

Vilken var årets bästa film?
"Love, Simon". Inte en klockren adaption av boken, men en väldigt bra.

Vilka var de bästa människorna du träffade?
Vännerna.

Hur skulle du beskriva din klädstil?
Färgglad, sliten och något jag är aningen trött på. Känner att jag vill förändra min garderob, för jag är trött på att se samma plagg år efter år.



Vad fick dig att må bra?
Sömn, hårgos, meditation, rörelse, frisk luft.

Vilken kändis var du mest sugen på?
Tom Hardy och Sebastian Stan. Googla på egen risk.

Vem saknade du?
Vännerna som bor långt bort.

Vilken var din bästa månad?
Juli. Hade kul, även om värmen fick mig att må rätt pestigt mellan varven.

Finns det något du skulle kunnat göra bättre?
Säkert.

Hur kommer nästa år att skilja sig från 2018?
Det kommer bli ännu bättre. Och vi kommer äntligen få en fungerande regering. Helst utan inblandning från SD, men jag anade redan förra året att det där brunbyxorna skulle ställa till det.