fredag 28 december 2018

Årsfavoriter 2018

Månadsfavoriter är en sak, och decembers sådana kommer i vanlig ordning på månadens sista dag. Årsfavoriter är en helt annan sak, och här gäller det att gnugga minnesknölarna för att minnas allt det som varit av favoritstatus under året och som sticker ut lite extra sådär. Jag gör ett tappert försök, så får vi se vad det blir.

Bok: Det kommer ett mer utförligt inlägg om böckerna jag läst i år under nästa vecka. Dessutom tror jag att jag kanske håller på och läser årets bästa bok just nu, men då den inte är utläst ännu så svarar jag "Love, Simon" av Becky Albertalli.

Fic: När jag läser mycket fics så läser jag lite böcker, när jag läser mycket böcker så läser jag lite fics. Och 2018 har varit ett rekordår för mig vad gäller lästa böcker. Jag har så klart läst en hel del bra fics, men ingen som varit så där bra att jag gått och tänkt på den efteråt. Möjligen i så fall "The long road begins at home" av owlet, men den är en fortsättning på "This, you protect" som bör läsas innan.

Film: På bio "Bohemian rhapsody", hemma i soffan "Call me by your name".

Tv-program: Jag har inte jättetittat på tv direkt, men av det jag har sett har jag gillat det mesta. Sticker ut gör dock "Fargo", särskilt de två första säsongerna, och så klart "The handmaid's tale" som hade sönder mig i säsong två också.

Nagellack: Jisses, nu blir det svårt på riktigt. *tänktänktänk*
Jomen, jag älskar ju riktigt på riktigt Anne Boleyn från A England. Hela Tudoresque-kollektionen är fab faktiskt.



Frisyr: Kapade av håret till axellångt eller kortare i höstas. Faktiskt funderar jag på om det ska få bli ännu kortare vid nästa frisörbesök. I och med det klippte jag bort det allra sista färgade i mitt hår, och går nu stadigt mot att bli vackert gråhårig. Eller vithårig, som Stora J:s BFF tror. Och då har jag sagt att jag ska färga det rosa, så man vet aldrig...

Hudvård: Alla dessa underbara ansiktsmasker jag har lagt i mitt ansikte under året. Främst då arkmaskerna. Alla jag provat har inte gett fantastiska resultat, men merparten av dem har varit riktiga gosisar.Plus att det är härligt att ta den stunden för sig själv, för att jag förtjänar det.



Upptäckt: Det går alldeles utmärkt att leva utan Facebook. Jag har inte pausat - jag har raderat mitt konto. Tackar mig själv varje dag för det liv jag fått tillbaka. Inte undra på att jag hunnit läsa 70+ böcker i år.

Kläder: Sak jag insåg när vi skaffade nya, fina garderober i våras - att det var hyfsat trist att hänga in samma gamla plagg i den som jag har använt i 5 år eller mer. Jag känner mig lite trött på min stil, eller möjligen bara på min garderob. Ska fundera på det. Men! Det är så klart av favoritstatus att jag har en ny, fin garderob att förvara de där gamla paltorna i.

Extra speciell rolighet: Att Stora J fick en egen lägenhet. Och att jag blev gammelfaster åt en söt liten pojke. Och att jag var och såg Al Pitcher i höstas.

Mitt eget favoritinlägg: Eftersom jag anser att det är viktigt att (få) tala om mental ohälsa så är jag lite extra "glad" över mitt inlägg "Ta hand om dig", som belyser just det, och i en liten mån min egen resa.