fredag 15 februari 2019

Fredagsmys: Sinatraspagetti

"Mamma, vad är Sinatraspagetti?" har varit en återkommande fråga sedan jag snubblade över det här receptet och skrev upp det på matsedeln första gången. Eller snubblade och snubblade, jag googlade reda på det. 
Jag läser en blogg som heter Scathingly brilliant (borde läsas av alla älskare av pasteller och katter) och Kate som driver den älskar Frank Sinatra. Så där så att hon varje år på hans födelsedag brukar laga hans favoritpasta. Eftersom hon är vegetarian så gissar jag att det är den här varianten hon menar, annars är det mycket köttbullar med i såsen om en googlar - märkte jag. Och det funkar säkert att släppa ner köttbullar i den här såsen också, men det är ingenting jag tänker testa för det här är alldeles för gott som det är för att experimenteras med.
Men vad är då Sinatraspagetti? Helt enkelt spagetti med vad som kan vara världens godaste tomatsås.


Sinatraspagetti

3 msk olivolja
½ medelstor lök (eller 1 lite mindre)
4 klyftor vitlök
1 burk hela tomater av bra kvalitet
½ tsk salt
½ tsk peppar
½ tsk torkad basilika
½ tsk torkad oregano
persilja
smör
parmesan

Skala löken och skär den i så tunna skivor du förmår, dela dessa skivor i sina separata segment (jo, det tar ett tag men det är det värt). Skala vitlöken. Värm olivoljan, löken och de hela vitlöksklyftorna på medelvärme tills löken blivit gyllene men inte brun. Ta upp vitlöken och släng dem (eller lägg i en burk med olivolja och skapa din egen vitlöksolja).
Under tiden, öppna din burk med tomater, häll den i en mixer och mixa i fyra sekunder. Just det - fyra sekunder. Ettusenett, ettusentvå, ettusentre, ettusenfyra.
Häll tomaterna i löken. Oljan får inte vara för het, för då skvätter det. Tillsätt salt, peppar, basilika och oregano. Rör om väl och låt puttra på låg värme ca 20 minuter. Rör om då och då.
Koka under tiden pasta så det räcker till dig och de dina. Mitt förslag är såklart spagetti, men en annan lång pasta passar också, som bildens bavette till exempel.
När pastan kokat klart, häll av den och häll sedan tillbaka den i grytan. Rör ner smör så att det smälter.
Häll pastan på ett stort serveringsfat, häll över såsen och garnera med 2 msk hackad (slät) persilja och riven parmesan. Dig in and enjoy!

Vad är det då som gör den här såsen så väldigt god så att den till och med platsar som fredagsmys? Min gissning är omsorgen om löken, som blir härligt karamelliserad och nästan smälter i tomatsåsen när den gullas med på det här sättet. Att det bara är smaken från vitlöken som är med, och inga bitar (som kan bli beska om de kokar för länge). Och så är ju hela tomater alltid godare än krossade, så tomatsmaken i såsen blir därefter.

Buslätt att göra veganskt förresten. Ersätt smöret i pastan med en god olivolja (eller veganskt smöralternativ) och skippa parmesanen, alternativt ersätt den med ett veganskt alternativ. Jag har förstått att näringsjäst (nutritional yeast) är ett poppis parmesanalternativ.