måndag 18 februari 2019

Säsongssammanfattning: Game of Thrones, säsong 2

Som vanligt är det spoilervarning när jag skriver om tv.

Som synes har jag inte gett upp. Och faktiskt är det aningen bättre i säsong två - och betydligt mindre naket.

Bildkälla Mercado libre
Favoritavsnitt: 2x09 "Black water" Slaget om Kings landing kan börja.
2x10 "Valar morghulis" Nedslag överallt i de sju rikena för att knyta ihop händelserna under säsongen och förbereda för fortsättningen.

Favoritkaraktär: Arya, Brienne (som jag har längtat!), Ygritte, Jon och Tyrion.

Favoritpar: Robb och Talisa. Typ. Ingen fara, jag känner till Red Wedding.

Bäst i säsongen: "You know nothing, Jon Snow." Ygritte! Hade gärna sett mer av henne.

Värst i säsongen: Krig krig krig. *snark* Och hur många kungar finns det egentligen? Orka...

Övriga kommentarer: Inte för att jag är värst pryd av mig, men något av det värsta jag vet på film och tv är omotiverade nakenscener, särskilt som det i 99,5 fall av 100 är en naken kvinnokropp som visas upp - som någon sorts trofé eller något. Inte undra på att det florerar så snedvridna kvinnosyner i världen, vi blir ju ständigt matade med dem.
Överlag är "Game of Thones" rätt så usel ur ett genusperspektiv. Det funkar inte riktigt att slänga in en och annan stark kvinnokaraktär, när merparten är något (eller flera) av följande: svaga, manipulativa, ondskefulla, brickor i ett ont spel, förbrukningsvaror, horor, något för männen att slåss om/för för att driva berättelsen vidare.
Så jag tycker fortfarande nja, men det är bättre. Lite i varje fall.