lördag 5 maj 2012

Snygga karlar från förr

Igår drabbades jag av årets vårförkylning och tillbringade således så stor del av dagen jag bara kunde under en filt och tittade på filmer. En av de filmer jag såg var "Singin' in the rain" och det slog mig då vilken jä*la snygg karl Gene Kelly var. Och tänker jag så, så börjar jag gärna fundera lite extra på det. Vilka filmstjärnor hade jag tapetserat mitt flickrum med om jag växt upp under 30-, 40- och 50-talet? Vilka hade jag suttit och swoonat över i biosalongens mörker? 

Min lista ser ut ungefär så här. Alla länkar går till IMDb, min bästa filmkälla i cyberrymden.


Gene Kelly (Eugene Kelly) 23 augusti 1912 - 2 februari 1996 (83 år)

Behöver den här mannen någon närmare presentation? Han var en erormt skicklig dansare som egentligen hade en utmärkt Broadwaykarriär när han for till Hollywood för att spela in en film, som han var kontrakterad till. Han valde att stanna för att han träffade så många besjälade människor där, och resten är filmhistoria. "Singin' in the rain", "On the town" och "An American in Paris" är bara tre av de klassiska titlarna han medverkade i.


James Cagney, 17 juli 1899 - 30 mars 1986 (86 år)

James Cagney fick ofta spela gangster, men lyckades blanda dessa roller med lättare komedier och en och annan musikalroll. Jag var så glad i den herren att när han dog kom min pappa in i mitt rum och gav mig de sorgliga nyheterna. Jag var 15 år då, och jo - jag blev jätteledsen. 


James Stewart, 20 maj 1908 - 2 juli 1987 (89 år)

Åh James. Inte bara i Hitchcocks klassiker "Rear window", "Vertigo" och "The man who knew too much", utan även i komedier som "Harvey", "The Philadelphia story" och hans kanske mest kända roll i filmen som blivit en amerikansk julklassiker "It's a wonderful life". 


Cary Grant (Archibald Leach), 18 januari 1904 - 29 november 1986 (82 år)

Åh denna fantastiska man! Vem bryr sig att han var gay? Han var ögongodis i varje fall. Fantastiskt rolig i "Arsenik och gamla spetsar, "The Philadelphia story" och "My girl Friday". Även han poppis hos Hitchcock där han väl är mest känd från filmen "North by nort west". Och liksom Eva Marie Saint i den filmen undrar jag hur han gjorde när han rakade gropen i hakan.


Gregory Peck, 5 april 1916 - 12 juni 2003 (87 år)

Flerfaldigt Oscarsnominerad och Golden Globe-belönad, med en gyllene Oscarsgubbe i handen för sin roll i "To kill a mockingbird". Jag älskar honom allra mest i "A Roman holiday" som bilden är hämtad från. 


James Dean, 8 februari 1931 - 30 september 1955 (24 år)

Vilket tragiskt öde! Bara tre filmroller hann han med, men vilket intryck de har gjort. Han hade gått långt om inte den där bilolyckan hänt. "East of Eden", "Rebel without a cause" och "Giant".


Sir Laurence Olivier, 22 maj 1907 - 11 juli 1989 (82 år)

Kanske allra mest känd för sina scenprestationer och tolkningar av Shakespeare, samt ett stormigt äktenskap med Vivien Leigh. Han gjorde dock ett outplånligt intryck på stora duken med sina roller i "Rebecca" (Hitchcock igen!), "The prince and the showgirl" och "Spartacus" jämte Shakespeartolkningar som "Othello" och "Hamlet".


Marlon Brando, 3 april 1924 - 1 juli 2004 (80 år)

Innan han blev otäck krigsskadad general i "Apocalypse now" och fet och påskindad i "Gudfadern" var Marlon Brando hubbu hubba-snygg i filmer som "On the waterfront" och "A streetcar named Desire". En fantastisk skådespelare som var en av pionjärerna gällande method acting.


Paul Newman, 26 januari 1925 - 26 september 2008 (83 år)

Ögonen! Mamma mia vilka ögon! Så var han väldigt känd för dem också. Kan avnjutas i filmer som "Katt på hett plåttak", "Blåsningen" och "Buth Cassidy och Sundance Kid" samt att hans ansikte kan hittas på en majonnäsflaska i en butik nära dig.


Orson Welles, 6 maj 1915 - 10 oktober 1985 (70 år)

Orson har en alldeles särskild plats i mitt hjärta, både som filmälskare och älskare av karlar med djupa röster och fagra anleten. Det var dock inte så fagert i slutet av han karriär och liv, men en fantastisk skådespelare var han alltid. Avnjutes gärna i filmer som "Citizen Kane", "The third man", "Jane Eyre,  och "Touch of evil".