fredag 6 juli 2012

FredagsFilmen: Psycho

"Men herregud det är ju fredag! Fredagsfilmen!" Utbrast jag och slog händerna för ansiktet. Och jag som inte tänkt alls på det den här veckan. Eller jo det har jag, men jag brukar ha bestämt mig på onsdagen eller så vilken film jag ska skriva om. Så nu klurade jag. Ska jag skriva om skitfilmen det fredagsmystes till (Tre Amigos) eller den Tarantinorulle som går på ettan just nu (Inglorious basterds) eller något annat? 

Det blev något annat. Ett snabbsvep på Imdb visade nämligen att idag skulle Janet Leigh ha fyllt år, om hon inte dött 2004. En av hennes mest kända roller är ju helt klart den korta men oerhört viktiga hon spelar i Alfreds Hitchcocks klassiker från 1960 - "Psycho".

Det här är fortfarande en av de mest krypande otäcka filmer jag vet. Den klassiska scenen i duschen är oslagbar, och här ser man verkligen vikten av god klippning både i bild och ljud. En applåd för editörerna!

Behöver jag säga något om handlingen i det här? 
Marion stjäl pengar från sin arbesgivares klient och beger sig till sin älskare. På vägen dit fattar hon det fatala beslutet att ta in på ett motell över natten, Bates Motel. Motellet drivs av Norman Bates som alltför länge varit under sin mors kontroll. Resten är filmhistoria.

Anthony Perkins som Norman Bates och Janet Leigh som Marion Crane.
Hela filmen är filmhistoria, om jag ska vara ärlig. Måste ses.