söndag 1 juli 2012

Boktipset: Flickan från ovan av Alice Sebold

Den här boken fick jag min mamma att ta med sig som reselektyr för några år sedan. Hon avskydde den. Så kan det gå! Själv älskar jag den, men tycker kanske att den tappar lite fart mot slutet. Blev film för några år sedan, som jag inte har sett ännu. "Flickan från ovan" innehåller en mycket otäck scen av ett brott, men är man inte superduperkänslig så kan man läsa det också.


Susie Salmon är fjorton år gammal och förälskad för första gången då hon blir våldtagen och mördad på väg hem från skolan. Hennes granne lurar henne till sitt gömställe under marken. Hon är hans senaste offer.
Från sin utkiksplats i himlen följer hon med medkänsla och växande insikt livet på jorden. Hon kämpar för att acceptera sin död, samtidigt som hon klänger sig fast vid de levandes värld.

Jag hette Salmon. Ja, lax, alltså. Susie i förnamn. Jag var fjorton år när jag blev mördad den 6 december 1973. På tidningarnas fotografier av försvunna flickor från sjuttiotalet såg de flesta ut som jag: vita flickor med musbrunt hår. Det var innan barn av alla raser och kön började dyka upp på mjölkpaketen eller bland posten. Det var på den tiden när folk fortfarande trodde att sådana saker inte hände.