tisdag 10 juli 2012

Mrs Data recenserar hudvård från Cliniderm

Det här är ett inlägg jag har gått och grunnat på ett bra tag vid det här laget. Jag vann en hel hudvårdsserie inne på Skimmerskuggans blogg i våras, och denna har jag nu testat flitigt under ganska många veckor. Så där många så de blivit flera månader, och ändå kan jag inte bestämma mig för om jag gillar dem eller inte. Mest är de helt okej, de fungerar ju tydligen annars hade jag lagt ner, men de tillför liksom inget extra. Jag får ingen kärlekskänsla alls.
Mest har jag haft åsikter om förpackningarna, vilket jag återkommer till om respektive produkt. Sedan hade det ju inte skadat med lite mer produktinformation här heller. Antingen en liten baksidestext på tuben/flaskan om vad man kan förvänta sig för resultat, eller en en bipacksedel i förpackningen. Minns inte om det stod något på kartongerna, men de har gått i pappåtervinningen för länge sedan så jag kan inte kolla upp det. Betvivlar det dock, för just den detaljen reagerade jag på ganska så omedlbart, att jag kände mig dåligt informerad om vad det var jag använde och hur det skulle användas för bästa resultat.


Cliniderms hudvårsdserie Age Correct är till för kvinnan som är 40+ (jag alltså). En ålder då fina linjer gärna blir till rynkor och huden förlorar en del av sin elasticitet och har en tendens att bli torrare och mer ojämn i strukturen. De här produkterna ska hjälpa till att stärka huden inifrån och skydda den från yttre påverkan.

Serien består av dag- och nattkräm för ansikte och ögonhuden, samt ett serum. Alla produkterna (utom kanske ögonkrämen) innehåller parfym, men doftar inte mycket alls. Jag hade dock föredragit en parfymfri produkt.

Vi börjar med serumet, Age Correct Serum. Det kommer i en smart liten tub med pump och ett pump räcker för hela ansiktet. Jag upplever att det här har någon sorts lyster i sig, ljusreflekterande partiklar, och jag har valt att bara använda den dagtid på grund av det. Jag upplever ingen wawawoom-effekt av den, och den kommer inte ersätta min favorit, men den är helt okej och fuktmättar huden till viss del.
Pris i handeln ca 249:-/30 ml
Mitt betyg 4/5

Dagkrämen Age Correct Day Cream är en skönt återfuktande ansiktskräm. Lite svårdoserad kanske, det går åt mindre än vad man tror av de här produkterna så de är dryga. Krämen kommer i en vanlig klämtub (älskar krämer i tub!) så det är lätt att klämma lite för hårt. Jag upplever ingen remarkabel förbättring/förändring av min hudstruktur, men den är okej. Jag kan dock uppleva att den tar lite tid på sig att sjunka in ordentligt, så om man ska sminka sig får man inte ha för bråttom.
Pris i handeln ca 229:-/50 ml
Mitt betyg 3/5

Precis som med dagkrämen så lämnar nattkrämen Age Correct Night Cream mig tämligen oberörd. Här har jag dock lite att anmärka på själva förpackningen, den är nämligen till förvillelse lik dagkrämen. Det enda som skiljer dem åt är texten. Det hade ju inte skadat med någon större skillnad, så man slapp ta på sig läsglasögonen när man ska använda dem. Något så enkelt som en extra vinröd rand eller en plastkork i avvikande färg och jag hade varit mycket nöjdare. Dessutom doftar krämen som tuggummit Jenka jag minns från mitt 80-tal, en inte helt angenäm doft som dock försvinner fort.
Pris i handeln ca 239:-/50 ml
Mitt betyg 3/5

Slutligen ögonkrämen Age Correct Day & Night Eye Care. Jag får banne mig tuppjuck på den här förpackningen! Känns så urbota korkat att ha två olika produkter i samma förpackning, jag hade absolut föredragit att ha dem i separata tuber. Just det - tuber. De är nämligen enormt svårdoserade i sina pumpflaskor och det kommer alltid för mycket kräm. Varenda gång försöker jag ge pumpen endast ett lätt tryck, men det kommer ändå kräm så det räcker till både mig och grannfrun. Jag har alltså sköljt av/torkat bort ungefär lika mycket produkt som jag verkligen har använt. Skitdumt!
Annars är det här riktigt bra ögonkrämer som jag gillar skarpt. Dagvarianten innehåller fina ljusreflekterande partiklar som jämnar ut hudtonen runt ögat och minimerar användandet av concealer, nattvarianten känns skönt återfuktande och båda sjunker snabbt in i huden utan att lämna en oljig yta. Hade förpackningen varit en annan hade jag absolut köpt den igen, nu vete fasen.
Pris i handeln ca229:-/2x15 ml
Mitt betyg.... Jag vill ge 5/5 men om jag ska räkna in förpackningen i mitt omdöme rasslar det ner till en 2:a. Så usel tycker jag alltså att den är.

Cliniderms produkter säljs på Apoteket och är en del av Aco.