onsdag 10 juli 2013

Det här med att läsa fanfics

För ett år sedan visste inte jag att det existerade något sådant som fan fiction. Nu är det det jag läser allra mest och då tycker jag att det är skitjobbigt att läsa på datorn. Med fanfics har man inget val, det är på internet de är publicerade och det är där de finns. Klart att man kan välja att skriva ut dem på papper om man vill, men... Man skulle bli av med mycket papper och toner då.

Vad är fan fiction då? Det hörs nästan på namnet. Det är alltså fans som skrivit berättelser. Det kan röra allt från vissa karaktärer ur en bok, film, tv-serie eller spel. De behöver absolut inte utspela sig i samma "universa" som de befintliga karaktärerna, en av de mer kända är till exempel "Fifty shades"-trilogin som från början är fan fiction baserad på "Twilight". Vet man det är det inte alls svårt att hitta likheterna.

De fanfics jag läser handlar så klart om Klaine. Alltså Kurt och Blaine från "Glee". Helst av allt vill jag att de ska vara au, alltså alternative universe. I ärlighetens namn glömmer jag ofta bort att det är just karaktärerna från "Glee" jag läser om - de råkar bara heta samma sak - just eftersom det är så mycket som är annorlunda jämfört med tv-serien.

Har jag några favoriter då? Klart jag har! Alla är på engelska.

Bildkälla Muchacha10 Deviantart
The Sidhe av Chazzam:
Sidhe är en sorts kraftfulla alver som förslavats av människorna. Blaine är en människa som alltid avskytt hur Sidhe har behandlats, men han har lärt sig att se mellan fingrarna med det. Tills den dag han ser alven Kurt och blir förälskad. Han bestämmer sig för att hjälpa Kurt fly.

Forget me not av Beautifulwhatsyourhurry:
Fem år efter ett smärtsamt uppbrott träffas Kurt och Blaine av en slump i Los Angeles.

McKlainely High av Beautifulwhatsyourhurry:
I den här versionen av historien så är det Blaine som byter skola till McKinley i säsong två, istället för tvärtom. Finns en del två av den här i form av McKLainley High Senior year. Läser ni den så håll utkik efter Herman...

Sideways av CrissColferLove:
Blaine är den populäraste killen på McKinley High och en mobbare. Kurt är den nya killen i skolan och fotbollslagets senaste mobboffer. För första gången känner Blaine att han inte vill vara med i mobbingen eftersom han tycker om Kurt lite oväntat mycket.

Not like the movies av Knightleycat:
Kurt Hummel är det senaste stjärnskottet i Hollywwod. När han utsätts för hot av en stalker bestäms det att han ska få en livvakt, Blaine Anderson. För att inga misstankar ska väckas hos Kurts fans ska Blaine agera som Kurts pojkvän.

Bildkälla Muchacha11
Go your own way av Zavocado:
I en alternativ twist på säsong två, är Blaine ny på McKinley High. Komplett med fotboja och ett kriminellt förflutet inklusive en tid på ungdomsvårdsanstalt. Han bestämmer sig snabbt för att Kurt ska bli hans nästa erövring. Kurt som hade tänkt sig ett lugnt skolår vet inte riktigt vad han ska ta sig till.

Little numbers av iknowitainteasy:
Blaine råkar skicka ett sms till fel telefonnummer och det hamnar hos Kurt. Och det är bara början.

Så... Ja... Det är lite av vad jag har sysslat med den senaste halvåret eller så. Och nu ska jag börja läsa en ny. Bara för att jag kan.