måndag 15 juli 2013

Plejaderna kommer på besök

Japp - den här gången bjöds det inte enbart på te när det var dags för bokcirkel - värdinnans make hade laddat absintfontänen med isvatten så det var bara att peka, loucha och dricka. Hann få i mig te, blåbärsgrottor och chokladmuffins också.


Föremålet för vår träff var boken ni ser här ovan, Jennifer Egans Pulitzerprisbelönade roman "Huliganerna kommer på besök". Fullsmockad med hyllningar på omslaget. Vilket betyder att vi i Plejaderna antagligen inte fattar någonting eller fattar mycket bättre än alla andra. För det här tyckte inte vi var så bra.

Vad boken handlar om? Ja säg det. Massor med neurotiska människor i olika tid och rum i varenda kapitel. Man lär inte känna någon. På något sätt finns det väl en sammankoppling mellan alla dessa människor men den är bra diffus ibland. Den röda tråden är väl musiken.
För mig personligen var den lite som smör i en teflonpanna - det rann bara av. Jag kunde på riktigt allvar inte riktigt komma ihåg vad jag precis hade läst om jag så bara tog en toapaus. Hade det inte varit för att jag satt i en stuga ute i en norrländsk skog hade det tagit lång tid att läsa den. Nu tog det lite drygt två dagar. Lättläst alltså, men inte på det bra sättet.
Jag kan inte rekommendera den.

Betygen var låga. Högsta betyg blev 2,5. Eftersom vi inte tillåts ge lägre betyg än 1 så har jag dessutom en Plejadmedlem som vill påpeka att hennes 1:a i betyg är av minusslaget. -1 från Å alltså. Medelbetyget blev 1,6 - får se om någon bok kan slå det i år.

Nästa träff blir i slutet av augusti och till dess ska vi läsa en av mina favoritförfattare, marian Keyes och hennes roman "Hemligheten på Mercy close". Ser jag fram emot.