lördag 20 juli 2013

Hush, hush-böckerna av Becca Fitzpatrick

Sådärja. Jag har läst klart en bokserie igen. Den här gången om änglar i allmänhet och fallna änglar i synnerhet och allra mest om den fallna ängeln Patch. Allt genom ögonen på Nora Grey. Så ja - det är lite Twilight över det här. Bara med änglar istället, och aningen sexigare. Annars tycker jag de böckerna följer mallen ganska bra.

Tonårstjej blir uppvaktad av snygging men vet inte om han vill väl eller inte och så uppstår det komplikationer och det finns folk som är snälla och folk som är dumma och tonårstjejen genomgår en förvandling och blir tuff som fan och allt blir så bra det bara går.
Jag är inte överdrivet imponerad. De två första böckerna i serien uppskattade jag betydligt mer än de två avslutande och i mitt tycke är bok två bäst. De två sista kändes som en enda lång - och rörig - transportsträcka till ett klimax som kanske blev en aning av ett antiklimax. Alltså ska det göras film på den här bokserien. Kan inte påstå att jag sitter som på nålar och väntar på den/dem direkt.

Bildkälla Simon&Schuster

Böckerna i serien är fyra och heter som följer (länkar går till Adlibris):

Medelbetyget på den här serien blir för mig en trea. Visst kan de vara skojiga att läsa, men här märks det lite för väl att den tänkta läsekretsen är den så kallade "young adult". Det känns lite för enkelt ibland, som att man inte förväntar sig att publiken ska tänka själv och ifrågasätta så mycket när det blir lite väl otroligt. Vissa saker önskar man dessutom att de hade förvaltats lite bättre, som det som till största delen slukar bok tre i ett "mysterium". Det kanske hastas över och sopas under mattan lite för lätt och hastigt ibland.