lördag 27 juli 2013

Säsongssammanfattning: Supernatural, säsong 1

I avdelningen "tv-serier jag missat totalt och känner ett skriande behov av att se" har turen kommit till bröderna Winchester i "Supernatural". Här känner jag mig cirka sist på bollen, men sent ska syndaren vakna och så vidare. Sent därför att den här serien snart påbörjar sin nionde säsong och den här första säsongen jag precis sett färdigt på visades 2005-2006. Jaja, man kan ju inte vara snabb på allt. Med tanke på hur mycket jag gillade det här så hoppas jag verkligen att serien håller för 8 säsonger till. Tänkte försöka se ikapp lite så jag inte är så hopplöst efter. Har lite att göra med andra ord...

Serien handlar om bröderna Dean (Jensen Ackles) och Sam (Jared Padalecki) som jagar övernaturliga väsen som spöken och demoner i syfte att förgöra dem. När serien börjar så söker Dean upp Sam på det college han går på, då deras pappa har försvunnit när han varit på jakt efter den demon som dödade brödernas mamma när Sam var bebis. Familjeföretag alltså.

Bildkälla Bubblegum chocolatic!
Favoritavsnitt: 1x5 "Bloody Mary". Människor dör efter att ha lekt Bloody Mary (Svarta madam här i svedala). Ruggit värre.
1x10 "Asylum". Ett hemsökt mentalskukhus? Jo jag tackar jag!
1x15 "The Benders". För att säga som Dean - Jag kan ta en demon när som helst men det är värre med människor. Yikes!

Favoritkaraktär: Går det att separera Dean och Sam Winchester? Kanske favoriserar Dean aningen mer just nu, men det kan säkert gå över.

Favoritpar: Inga direkta par som kan etableras när de reser runt hela tiden, men det var lite gulligt mellan Sam och Sarah i ett avsnitt så det kan man kanske ha som favorit då.

Bäst i säsongen: Jag gillar ju när det är lite spännande och övernaturligt med spöken och demoner och sånt där, så det är ju rent galet konstigt att jag inte har sett den här serien förrän nu. Jag gillar alltså skarpt alla ondingar i den här säsongen som Sam och Dean måste ta död på.

Värst i säsongen: Det är ju väldigt mörkt alltså. Och då menar jag inte bara rent tematiskt utan färgmässigt. Brunt, sepia, skitigt, geggigt - blir en liten aning tjatigt efter ett tag. Vad är det för fel på att ha på sig en röd tröja någon gång ibland? Kanske?

Övriga kommentarer: Vilket rackarns cliffhangerslut på säsongen! Så det var därför jag väntade så länge med att titta på det här - så jag kunde hoppa på nästa säsong på en gång.