fredag 5 juli 2013

FredagsFilmen: Jane Eyre (Del 2)

Fuskar jag nu? Jag har ju redan haft den här filmen som FredagsFilm en gång, men då även tillsammans med boken och filmen från 1943. Då hade jag inte sett den här filmatiseringen av boken, numera har jag sett den ett flertal gånger. Och det är inte bara för att Michael Fassbender spelar Mr Rochester i den här. Ni vet - han som är med i FredagsFilmen för fjärde veckan i rad. Bara för att han är snygg. Och bra.

Bildkälla The Guardian
Jane Eyre har efter en hård uppväxt hamnat på Thornfield hall som guvernant åt Mr Rochesters skyddsling (aka oäkta barn). När hon träffar husets herre uppstår ömma känslor men det finns hinder. Bland annat i ett av vindsrummen till det stora huset.

Tyckte jag att den här filmen levde upp till förväntningarna? Fick jag med det sjok av berättelse jag saknat förut?
Ja.

Kanske att jag hade velat ha ännu mer av vissa delar av historien. Mycket vill ha mer och sådär.
En viktig sak saknas dock i den här om ni frågar mig - kemi mellan huvudrollsinnehavarna. Där jag var förtjust över att man castat skådespelare i rätt åldrar så märks det ändå på något sätt att det inte är äkta utan spelat. Vilket det förvisso är, men man ser ju en film för att bli "lurad", tro att det som händer på duken är äkta. Jag har sett promotionbilder till den här filmen med mer passion än i själva filmen. Som den här...

Mia Wasikowska och Michael Fassbender
Jag tycker ändå att den här filmen är betydligt bättre än andra filmatiseringar jag sett. Så pass att jag ser om den, om och om igen... Se den du också. Dagens filmtips.