torsdag 4 juli 2013

Kakor med chocolate chips, havregryn, brynt smör och jordnötssmör.

Vill ni ha ett kakrecept? Klart ni vill. Om ni tillhör samma sort som mig, kakdeg-är-också-gott-sorten så kan jag intyga att även kakdegen är god som fasiken.
Receptet har jag hittat på en amerikansk matblogg (och via tumblr) där måtten är på amerikanska, men jag har omvandlat dem så gott det går. Eftersom jag har ett mått med angivna cups så använder jag däremot den måttenheten. 1 cup är ungefär 2½ dl. 


Chocolate chip cookies med jordnötssmör

140 g smör
1 cup vetemjöl
½ tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
1/4 tsk salt
3/4 cup (ca 1½ dl) havregryn
1 cup farinsocker
1/4 cup strösocker
1 tsk vaniljsocker
½ cup slätt jordnötssmör
1 ägg
3/4 cup chokladnappar mjölkchoklad
3/4 cup chokladknappar mörk choklad
(havssalt)

Bryn smöret i en kastrull tills det är gyllenbrunt. Låt det svalna minst 30 minuter i den bunke du ska göra kakdegen i. (Jag använde min Kitchen Aid och vispenheten.)
Blanda mjöl, bakpulver, bikarbonat och salt noga. Blanda ner havregrynen och ställ åt sidan.
Häll farinsocker, strösocker och vaniljsocker i det avsvalnade smöret och vispa noga 3 - 4 minuter. Skrapa ner blandningen i bunken några gånger.
Blanda ner jordnötssmöret och sedan ägget.
Häll ner mjöl och havregrynsblandningen och blanda tills det precis är nedrört. Blanda ner chokladknapparna.

Forma bollar av degen och lägg dem glest på en plåt. De flyter ut en del. Om man vill kan man sprinkla lite havssalt ovanpå kakorna. Låter man degen vila kan man behöva platta till bollarna lite.

Grädda i 175 grader varm ugn 10 - 12 minuter tills de är gyllenbruna i kanterna.

EDIT: Sedan jag började använda mig av ekologiskt jordnötssmör har jag märkt att den här kakdegen blir lite "torr" och smulig och kan vara knepig att forma bollar med. Jag brukar tillsätta någon matsked vatten för att avhjälpa det, eller så kan man tillsätta ett extra ägg.



Receptmakaren säger något om att hon fick ut 17 kakor av den här degen och att hennes degbollar vägde 50 g styck. De måste ha blivit gigantiska! Jag fick ut 30+ kakor av den här satsen (storlek något större än en valnöt) och hade ändå lite deg kvar att äta vid sidan av. Jag älskar kakdeg. Har jag sagt det redan?