fredag 19 juli 2013

FredagsFilmen: Rebecca

Lite tvättäkta Hitchcockrysare så här på kvällskvisten kanske? Önskar så att det här var min fredagsfilm men eftersom den inte finns i dvd-samlingen så blir det inget med det. Ett misstag som måste åtgärdas. 
"Rebecca" från 1940 således, mycket beroende på att jag just nu läser boken den här filmen är baserad på. Romanen är skriven av Daphne du Maurier och än så länge är jag  inte besviken på mitt läsval. Det här är enligt mig en av de bästa Hitchcockfilmerna och jag ryser njutningsfullt varje gång jag läser en rad i romanen som är en replik i filmen. "Last night I dreamt I went to Manderley again".

Bildkälla Wikipedia
En ung kvinna som arbetar som sällskapsdam, är i Monte Carlo med sin arbetsgivare när hon träffar den förmögne Maxim de Winter. De föräskar sig och gifter sig hastigt och återvänder till hans gods, Manderlay. Kvar på Manderlay finns minnet av hans första hustru, Rebecca, som dött i en olycka ett år tidigare. Den nya Mrs de Winter ses inte med blida ögon av alla, och kanske är det inte bara minnet av Rebecca som spökar på Manderlay.


Så här görs inte filmtrailers numera. Tur är väl det kan jag känna.