onsdag 24 juli 2013

Vad jag åt igår

Igår åt jag middag. Älskade maken och jag hade bestämt att vi ville ha pasta och kyckling, men vad? Tills jag tog fram vårt vältummade exemplar av "Italiensk fastfood" av Paolo Roberto (eller Bibeln som älskade maken kallar den) och hittade ett recept med just kyckling och pasta som vi har missat att göra förut. Hur kunde vi ha missat det?

Jag har en favoriträtt som heter Kyckling Marengo som är underbart god men tar sin lilla tid på spisen. Det här kan ses som en snabbvariant av den. Ganska lika ingredienser, men självklart är Marengon godare. Det blir gärna det om man låter en gryta puttra på spisen ett par timmar. Mer för en söndag än en tisdagskväll med andra ord, och nu var det tisdagskväll.


Pasta med kyckling, svamp och soltorkade tomater

500 gram papardelle eller annan bandpasta (som synes busade vi där och använde småskvättar vi hade kvar av "gnocchi" och penne - det funkar med annan pasta alltså)

400 gram strimlad kycklingfilé
2 finhackade schalottenlökar
2 finhackade vitlöksklyftor
1 hel peperoncino (pepparfrukt alltså - vi duttade i lite chiliflakes istället)
4 msk olivolja
300 gram svamp, ansade och skurna i bitar (vi använde champinjoner)
10 strimlade soltorkade tomater (i olja - inte sådan där knastertorr)
1½ dl vitt vin
½ dl hackad färsk timjan (vilket vi hade missat att köpa, tog torkad istället, ungefär en tsk)
salt, svartpeppar

Försök att passa in tiden så att pastan och kycklingen blir klara samtidigt. Håll lite koll på koktiden på pastan, som kokas i lättsaltat vatten medan kycklingen tillagas.
Hetta upp olivoljan i en rymlig stekpanna, traktörpannan funkar utmärkt här. Lägg i kyckling, lök, vitlök och peperonico (chiliflakes) och låt det fräsa några minuter. Tillsätt svamp och låt den fräsa med ett par minuter. Plocka upp pepparfrukten och kasta den.
Blanda ner tomater, vin, timjan samt salt och peppar. Låt puttra på medelvärme 5-8 minuter. Smaka av.
Blanda kycklingen med pastan och servera. Mitt serveringsförslag är tillsammans med en god sallad och ett glas vin av samma sort du använde till kycklingen.

Smaklig spis - och så är mitt personliga tips att du haffar Paolo Robertos kokbok "Italiensk fastfood" ungefär precis nu. Jag har lagat mig igenom nästan hela boken och allt är supergott och snabblagat. Ett måste i kokbokshyllan om man gillar italienskt till både vardag och fest.