lördag 23 augusti 2014

Dagens tips

I vintras någon gång stod jag och spanade in hälsokosthyllan på den lokala Ica Maxin när jag fick se den här ligga där bland måltidsersättningsbars och vitaminbrustabletter. För man äter ju väldigt ofta schampo. Eller inte. Jag som hade läst om, och blivit nyfiken på, J.R. Ligget's schampokakor ville så klart ha en, så 100 kronor fattigare traskade jag ut från butiken.


Första schamponeringarna med den här var underbara - mina lockar var superfina och håret verkade må jättebra. Men sedan hände det, efter bara ett par veckor - extremt kliande hårbotten och håret kändes aldrig riktigt rent. Så jag fortsätter leta efter något min hårbotten gillar och den här blev liggande i badrumsskåpet.
Så någon gång i mitten av sommaren fick vi slut på handtvål och jag tyckte ju det var synd att den här dyra prylen skulle bli oanvänd, så jag plockade fram den med devisen kan den tvätta hår kan den tvätta händer. Och jag älskade den! Jag som brukar smörja in händerna sekunderna efter att jag torkat dem efter handtvätt, behövde inte det. Och här någonstans började min lilla hjärna undra om...

Så jag testade den här som ansiktsrengöring. Morgon och kväll. Tills den schampokaka jag hade tog slut och jag köpte en ny. För så bra tycker jag att den är. Något som fick min hårbotten att slå fullkomligt bakut funkar finfint på mitt lilla nylle.

Jag har torr- till blandhy som lätt blir yttorr och dessutom är jag känslig. Sådär känslig att det är jobbigt för ansiktet bara att duscha varmt en stund för länge. Jag brukar få hormonfinnar och det uppstår milier oftare än vad jag tycker är roligt. Men - de problemen är borta nu. Jag har testat den här tvålen ganska länge nu, för att jag ska kunna tipsa om att ha den i nyllet i stället för i håret med gott samvete, jag är inne på min sjätte vecka och jag kan inte minnas när min hy mådde så här bra senast.
Vid min senaste mens, fick jag obetydliga tre finnar på hela tiden och de var pyttesmå och borta på två dagar eller mindre. Inga nya milier och de jag redan hade har blivit mindre. Det går åt mindre hudkräm än tidigare och den tvättar bort smink finfint.
På förpackningen varnas det för att få den här i ögonen, men å andra sidan - är det någonsin skönt att få schampo eller tvål i ögonen? Nej just det.

Dagens tips blir alltså - bara för att en produkt inte funkar som det ursprungligen var tänkt, betyder inte det att det inte finns andra - kanske oväntade - användningsområden för den. Om det inte händer något drastiskt med min hy, så vet ju jag hur jag kommer rengöra nyllet i fortsättningen.

Nytvättad, återfuktad, inte minsta lilla smink. Att ögonbrynen inte blivit plockade sedan dinosaurierna vandrade på jorden kan vi kanske bortse från...