fredag 1 augusti 2014

FredagsFilmen: Pans labyrint

Med tanke på att den här filmen har en del år på nacken, och jag har velat se den alla dessa år, så är det ju bra underligt att "Pans labyrint" är en sådan där film som jag än så länge bara är nyfiken på men som är otittad. Känns som att jag missat något, om jag ska vara ärlig. 
"Pans labyrint" är skriven och regisserad av Guillermo del Toro som kanske mest är känd för filmerna om "Hellboy" och "Pacific rim". Det här är alltså knappast någon gullig barnfilm, även om det är ett barn i huvudrollen.

Bildkälla p3.no
1944 reser en ung flicka tillsammans med sin gravida mamma för att bo med hennes nye styvfar, en hänsynslös kapten i den fascistiska spanska armén. Flickan är mycket intresserad av sagor och hon flyr in i en fantasivärld där hon placeras mitt i en labyrint. Hon får veta att hon är en prinsessa och för att bevisa sin börd och få träffa sin riktiga far, kungen, måste hon utföra tre uppdrag.