fredag 22 augusti 2014

FredagsFilmen: Roman holiday

Jag är lite trist småförkyld just nu, och då tycker jag mycket om att bädda ner mig under ett gäng filtar och titta på underbara filmer. En av de filmer jag gärna förkylningstittar på är den här klassikern, som gav Audrey Hepburn en Oscars-statyett. "Prinsessa på vift"heter den på svenska men jag är som jag är och föredrar i vanlig ordning originaltiteln "Roman holiday".

Bildkälla Glamourous traveller
Prinsessan Ann är trött på sitt inrutade och överbeskyddade liv. Under ett besök i Rom rymmer hon helt enkelt. Hon träffar på den amerikanske reportern Joe. Han låtsas inte veta att hon är prinsessan och ser framför sig hur han ska göra sig en story på hennes oplanerade utflykt. Vad han - och hon - inte hade räknat med är att känslor lätt kan uppstå.