onsdag 13 augusti 2014

Veckans vego: Linssoppa med bröd

Förvåningen jag kände när alla i familjen slevade i sig den här måltiden så soppan skvätte och mjölet yrde - ganska så stor faktiskt. Inte minsta lilla gnäll på en vegodag är lite av kors i taket.

Receptet på lurdegsbrödet hittade jag på bloggen Vilken cirkus, som är en veritabel guldgruva när det kommer till mumsiga recept och allmänt mys. Jag ändrade lite grann i receptet och ersatte en del av vetemjölet med lite rågmjöl, bara för att jag ville ha ett lite grövre bröd. Chilipojken åt två. Med tanke på att han kan slänga mackor med bara en tugga äten, så ser jag det som ett gott betyg.

Linssoppan brukar kunna innehålla lite ditt och datt här hemma, men så här gjorde jag idag.


Linssoppa

1 liten purjolök
1 morot
1 msk olivolja
2 dl röda linser
2 tärningar grönsaksbuljong
½ tsk sriracha
½ tsk gurkmeja
8 dl vatten
2 dl kokosmjölk

Ansa, skala, skölj och skiva purjo och morot tunt. Fräs grönsakerna i oljan tills löken mjuknat lite. Skölj linserna och tillsätt dem, buljongtärningar, sriracha och gurkmeja. Späd med vattnet och låt det koka upp. Sjud soppan på medelvärme i 10 minuter. Tillsätt kokosmjölken, mixa soppan så slät du vill ha den.

Smaklig spis!